نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 25 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

متخصص تغذیه کیست و چه میکند؟

1400/5/19 9:30
1,080 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

همه روزه افراد بسیار زیادی از مشکلات تغذیه ای رنج می برند و زندگی شان به این دلیل مختل شده است. یکی از راه های درمان این مشکلات که می تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد و بسیاری از افراد نیز آن را امتحان می کنند، مراجعه کردن به متخصص تغذیه دکتر فریبا کوهدانی می باشد. متخصص تغذیه می تواند مشکلات تغذیه ای افراد را حل کنند و به آن ها در داشتن زندگی سالم کمک بکند. در این مقاله بررسی کرده ایم که متخصص تغذیه کیست و در چه مواقعی بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

فهرست مطالب :

1) متخصص تغذیه کیست؟

2) متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

3) چه بیمارانی به متخصص تغذیه مراجعه می کنند؟

4) چه زمانی بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه بکنیم؟

متخصص تغذیه کیست؟

1) متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه پزشکی می باشد که در زمینه ی تغذیه تحصیل کرده است و تخصص دارد. این فرد در حوزه ی تغذیه و رژیم های غذایی متخصص است. این شخص به مردم کمک می کند تا در طول روز غذا های مناسبی را برای خوردن انتخاب کنند و برای مردم عادی یک برنامه غذایی مناسب تنظیم می کند تا با استفاده از این برنامه غذایی، به صروت متعادل تغذیه کنند و در نتیجه آسیبی به سلامتی آن ها نرسد. متخصص تغذیه برای بیمارانی که به او مراجعه می کنند نیز رژیم هایی تجویز می کند که با رعایت کردن آن رژیم بتوانند بیماری خود را درمان کنند و یا از پیشرفت کردن آن جلوگیری کنند. این فرد به بیماران توصیه هایی راجع به غذاها و نوع تغذیه نیز می دهد که می تواند بسیار مفید باشد. مراجعه کردن به متخصص تغذیه می تواند برای تمام مردم چه کسانی که بیمار هستند و چه مردم عادی، می تواند کاری مناسب باشد برای این که هر شخص بتواند تغذیه ی مناسبی داشته باشد و با تغذیه ی نامناسب به خودش آسیب نزند.

2) متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

متخصص تغذیه عادت های تغذیه ای افراد را بررسی می کند و تفاوت آن ها با عادت های تغذیه ای مناسب را می گوید. سپس سعی می کند با دادن برنامه غذایی و رژیم های مناسب، عادت های غذایی افراد را بر اساس عادت های مناسب و استاندارد تنظیم کند. این فرد غذا هایی که بیماران باید بخورند را به آن ها معرفی می کند وهمچنین روش مناسب خوردن آن ها را به افراد یاد می دهد. به عنوان مثال هر غذا ممکن است به شکلی خاص خورده شود و یا زمان خورده شدن آن مهم باشد که تمام این موارد توسط متخصص تغذیه بیان می شود و در حیطه ی وظایف او قرار دارد.

متخصص تغذیه مناسب تمام گروه های سنی جامعه می باشد و این فرد می تواند برای تمام افراد در تمام گروه های سنی، شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و میانسالان برنامه ی تغذیه ای مناسب با گروه سنی آن ها تنظیم کند و آن ها را مطابق با سنشان راهنمایی کند. زیرا بدیهی است که به عنوان مثال افراد با سن بالا تر و میان سالان، نمی توانند غذا های خاصی را مصرف کنند و می تواند برای آن ها بسیار مضر باشد؛ در نتیجه وظیفه ی متخصص تغذیه است که این غذا ها را بشناسد و از قرار دادن آن ها در برنامه ی غذایی افراد پرهیز کند. همچنین وظیفه ی متخصص تغذیه می باشد که مقدار روزانه ی غذا ها و زمان مصرف آن ها را به افراد آموزش دهد.

3) چه بیمارانی به متخصص تغذیه مراجعه می کنند؟

بیماران مختلف به متخصص تغذیه مراجعه می کنند تا برنامه ی غذایی مناسبی داشته باشند و از این طریق بیماری خود را راحت تر درمان بکنند و باعث سریع تر شدن درمان بشوند. متخصص تغذیه به بیماران کمک می کند تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و غذا های مناسب و با ارزش بالا را برای خوردن انتخاب کنند تا بیماریشان درمان شود. از بیمارانی که به متخصص تغذیه مراجعه می کنند می توان به بیماران کلیوی، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران گوارشی و کسانی که در ناحیه کبدی بیماری دارند، اشاره کرد. به عنوان مثال افراد مبتلا به کبد چرب، باید به متخصص تغذیه مراجعه بکنند. زیرا تغذیه ی مناسب از راه های اصلی درمان کبد چرب می باشد و تغذیه مناسب در حوزه ی شغلی متخصص تغذیه قرار دارد.

چه زمانی بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه بکنیم؟

4) چه زمانی بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه بکنیم؟

علاوه بر بیماران، برای تمام افراد سالم نیز مناسب است تا به متخصص تغذیه مراجعه کنند. عادت های غذایی بسیاری از افراد، بر اساس استاندارد های پزشکی نیست و این نوع تغذیه به آن ها آسیب می زند. به همین دلیل بهتر است تا افراد سالم هم به متخصص تغذیه مراجعه کنند و طبق برنامه غذایی پیشنهادی این متخصص پیش بروند تا کم ترین آسیب را به بدن خود وارد کنند و زندگی سالمی داشته باشند. با این حال زمان هایی وجود دارد که مراجعه کردن به متخصص تغذیه در این زمان ها، کمک می کند تا افراد عادت های غذایی نا مناسب خود را کنار بگذارند و طبق استاندارد و اصولی غذا بخورند.

به عنوان مثال افراد چاق و دارای اضافه وزن، بهتر است تا به متخصص تغذیه مراجعه کنند و برنامه ی غذایی خود را تنظیم بکنند تا به آهستگی و بر طبق اصول، شروع به لاغر شدن بکنند. البته بدیهی است که افرادی که از طریق پر خوری و خوردن غذا های نامناسب چاق شده اند باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند. زیرا دلایل مختلفی برای چاقی افراد وجود دارد. کسانی که بخواهند یک رژین غذایی داشته باشند، تنها کاری که باید بکنند این است که به متخص تغذیه مراجعه کنند. برخی از افراد هستند که انواع کار ها را انجام می دهند اما در نهایت وزنشان تغییری نمی کند. این افراد نیز بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه کنند و برنامه ی غذایی خود را اصولی تنظیم بکنند. از افراد دیگری که باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند، افرادی هستند که بسیار لاغر هستند و هر چقدر غذا می خورند، چاق نمی شوند. این افراد بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا به بدنی ایده آل دست یابند. افراد باردار نیز باید به متخصص تغذیه مراجعه بکنند.

متخصص تغذیه

جمع بندی : متخصص تغذیه پزشکی است که می تواند برنامه ی غذایی مناسبی به تمام افراد ارائه بدهد و افراد را در خوردن غذا های مناسب یاری بکند. مراجعه کردن به متخصص تغذیه مختص بیماران نیست و تمام افراد می توانند به متخصص تغذیه مراجعه بکنند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و عادت های غذایی نا مناسب خود را ترک کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)