نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

عمل جراحی لیزیک چشم و درمان شکستگی بینی با رینوپلاستی

1400/4/21 11:57
615 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

عمل جراحی لیزیک چشم ها

عمل جراحی لیزیک چشم نوعی عمل جراحی چشم ها است که توسط نور لیزر و به منظور حذف عینک و لنز و درمان آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی صورت می گیرد. به طور کلی این روش پرتوهای لیزر شکل قرنیه را تغییر می دهد و موجب تصحیح آن خواهد شد تا با ورود نور به جلوی چشم، به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود.

نحوه انجام عمل جراحی لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم به این صورت است که  نخست پس از بی حس شدن چشم ها پزشک به منظور ایجاد فلپ نازک از لیزر فمتوسکند یا میکروکراتوم استفاده می کند. در این مرحله پزشک لایه نازکی از سطح قرنیه را تراش داده و سپس با توجه به شماره عینک فرد و با استفاده از لیزر اگزایمر تراش  قرنیه انجام می دهد. پس از بازآرایی بافت زیر، فلپ را مجدد به جای خود باز می گردانند و عمل به پایان می رسد. این عمل به صورت سرپایی و بدون درد و بیهوشی صورت می گیرد. مدت این عمل برای هر دو چشم 15 الی 20 دقیقه بوده که پس از 24 ساعت فرد متوجه تغییرات صورت گرفته بر روی چشمان خود خواهد شد.

شرایط لازم برای عمل جراحی لیزیک چشم

پزشک با توجه به شرایط بیمار انجام این عمل را تایید خواهد کرد. در صورتی که فرد شرایط زیر داشته باشد انجام این عمل به صلاح بیمار نخواهد بود :

  • در صورتی که مراجعه کننده به پزشک باردار یا شیرده باشد.
  • سن فرد کمتر از 18 سال باشد.
  • اخیرا تغییرات دید زیاد بوده باشد.
  • فرد دارای بیماری های زمینه ای چون لوپوس، دیابت و آرتریت روماتوئید باشد.
  • قرینه ناهموار و نازک باشد.
  • فرد از دارو خاصی استفاده کند.
  • شخص دارای بیماری های چشمی مانند خشکی چشم شدید یا گلوکوم باشد.

دلایل انجام عمل جراحی لیزیک چشم

تاری دید معمولا به دلیل عدم متمرکز شدن نور در شبکیه می باشد. این مسئله در میان پزشکان به عیوب انکساری شناخته می شود که موارد زیر از اصلی ترین دلایل  به شمار می روند :

  • نزدیک بینی: در این مشکل فرد اشیا دور را تار و اشیا نزدیک را به وضوح می بیند.
  • دوربینی: در دوربینی برعکس نزدیک بینی فرد اشیا نزدیک را تار و اشیا دور را واضح می بیند.
  • آستیگماتیسم: در آستیگماتیسم فرد به دلیل شکل گیری چشم ها ممکن است هر شی را در هر فاصله ای تار ببیند.

آمادگی های پیش از عمل جراحی لیزیک چشم

افرادی که قصد انجام این عمل را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که عمل لیزیک تحت پوشش تمامی بیمه ها قرار دارند و یک ماه پیش از هر اقدامی باید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایند. پیش از عمل جراح سوابق پزشکی شما را جویا می شود و معاینات و آزمایشات چشمی لازم را انجام می دهد. این آزمایشات شامل اندازه گیری فشار چشم، انکسار، ضخامت قرنیه می باشد. گاهی ممکن است مردمک چشم را گشاد نمایند و از قرنیه نقشه برداری کنند.

3 هفته پیش از ارزیابی از لنزهای تماسی که نسبت به گاز سخت نفوذ پذیر هستند، استفاده نکنید.

در روز عمل عینک خود را به همراه داشته باشید تا جراح بررسی های لازم را انجام دهد.

از آرایش کردن قبل و بعد از عمل اجتناب نمایید.

تمام داروهای تجویز شده را پیش از عمل مصرف نمایید.

چنانچه صبح روز عمل حالتان مساعد نبود با پزشک خود تماس بگیرید و او را مطلع نمایید.

عمل جراحی لیزیک چشم

مزیت عمل جراحی لیزیک چشم

قطعا هر عملی از مزیت های برخوردار است که موجب ترغیب فرد برای انجام آن شده است. عمل جراحی لیزیک چشم در 25 سال اخیر علاوه بر بهبودی تاری دید، حذف کامل عینک و عدم نیاز به لنز  مزیت هایی داشته که آن را میان افراد رواج داده است. این مزایا شامل موارد زیر خواهد بود :

  • این عمل با استفاده از لیزر بوده و در نتیحه خبری از بخیه و خونریزی نخواهد بود.
  • این عمل نسبت به سایر عمل ها درد بسیار کمی خواهد داشت.
  • با افزایش سن ممکن است فرد با تغییر دید احتمالی مواجه شود که کاملا قابل اصلاح خواهد بود.

عوارض عمل جراحی لیزیک چشم

معمولا دو تا سه روز پس از عمل جراحی لیزیک چشم فرد دچار چشم درد می شود که موقتی می باشد. عوارض دیگر ناشی از این عمل نادر بوده که آن هم با گذشت زمان بهبودی کامل حاصل می شود و این علائم از بین خواهد رفت. این عوارض عبارتند از :

  • وجود لکه های کوچک درون چشم
  • خراشیدگی چشم
  • حساس شدن چشم ها نسبت به نور
  • خشکی چشم ها
  • ایجاد نوسانات بینایی
  • مشاهده هاله در اطراف اجسام
  • چشم ها را زدن
  • اختلال در هنگام رانندگی شب

خطرات احتمالی عمل جراحی لیزیک چشم

عمل جراحی لیزیک چشم مانند هر عملی همان اندازه که موهبت هایی را با خود به همراه می آورد ممکن است فرد را با خطراتی نیز مواجه نماید. موارد زیر از جمله صدمات و خطرات احتمالی همراه با این عمل می باشند :

  • درصد خیلی پایین یا شاید نزدیک به صفر ممکن است فرد بالاترین درجه بینی را پس از انجام عمل لیزیک از دست بدهد.
  • این روش در زمان کوتاه و با پیچیدگی هایی همراه است که ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و تاثیر زیادی بر روی دید دائمی فرد بگذارد.

مراقبت های پس از عمل جراحی لیزیک چشم

  • بعد از عمل لیزیک معمولا فرد با خشکی چشم مواجه خواهد شد که غالبا فرد حس نخواهد کرد. به همین منظور پزشک پس از عمل برای مرطوب نگه داشتن چشم ها و پیشگیری از عفونت و التهاب چشم ها برای بیمار قطره های چشمی تجویز می کند. در حین استفاده از قطر ها ممکن است چشم ها با تاری دید و احساس سوزش مواجه شوند که کاملا طبیعی است.
  • از استخر و وان آب گرم تا دو هفته پس از عمل لیزیک اجتناب نمایید.
  • استفاده از شیلد یا محافظ پلاستیکی در حین استراحت و خواب برای مراقبت از چشم ها اجباری می باشد.
  • معمولا پس از چند روز درد چشمان بیمار و دیدش بهبود خواهد یافت. اما در صورت بروز عوارض جانبی بهتر است پزشک خود را مطلع نمایید.
  • نمره چشم فرد پس از عمل لیزیک احتمال تغییر نمودن، دارد که با افزایش سن به عینک مطالعه نیاز خواهد داشت.

.

جهت انجام عمل جراحی رینوپلاستی به سایت کلینیک زیبایی چهره نگار مراجعه نمایید ...

درمان شکستگی بینی

دلایل شکستگی بینی :

شایع ترین آسیب استخوانی که در صورت رخ می دهد شکستگی بینی می باشد. بینی به سختی آسیب می بیند اما تحقیقات نشان داده اند که شایع ترین نوع شکستگی که در صورت اتفاق می افتد مربوط به بینی می باشد و نیمی از شکستگی های صورت را به خود اختصاص می دهد. شکستگی بینی در اثر ضربه و برخورد به بینی می باشد. اگر شکستگی رخ داده باشد باید به درمان بینی شکسته اقدام کرد. بینی با توجه به نوع آسیبی که دیده است ممکن است برای درمان به جراحی نیاز داشته باشد یا نداشته باشد. برای انجام جراحی نیز نمی توان بلافاصله بعد از آسیب اقدام کرد زیرا به دلیل ورم و التهابی که در بینی وجود دارد فرم واقعی آن کاملا قابل مشاهده نیست بنابراین ابتدا باید به درمان های اولیه بینی مانند بند آوردن خونریزی انجام داد و بعد از گذشت حداقل سه ماه برای جراحی بینی شکسته به پزشک مراجعه کرد.

علائم شکستگی بینی :

برای اینکه بعد از وارد شدن یک آسیب متوجه شوید آیا بینی دچار شکستگی شده است یا خیر باید علائم زیر را بشناسید تا بتوانید شکستگی بینی را تشخیص دهید.

  • اگر شکستگی بینی رخ دهد بر روی غضروف ها تاثیر می گذارد؛
  • خون دماغ شدن و تشکیل لخته روی تیغه بینی؛
  • بروز مشکلات تنفسی و احساس درد در بینی؛
  • ورم بینی در خارج و داخل بینی؛
  • بروز کبودی در اطراف چشم ها؛

اگر این علائم را مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید و برای درمان بینی شکسته اقدام نمایید.

زمان مراجعه به پزشک در شکستگی بینی :

اولویت اول در شکستگی بینی مراجعه به پزشک می باشد. اگر خونریزی از یک یا هر دو سوراخ بینی مشاهده شود و با گذشت بیش از چند دقیقه هنوز این حالت دیده شود، در صورت پارگی پوست بینی، بروز سردرد های شدید، حالت تهوع، درد و تورم بینی بعد از گذشت سه روز از حادثه بهبود پیدا نکند، فرم بینی تغییر کند و تنفس به سختی انجام شود نشان دهنده این است که آسیب شدید و جدی می باشد و مراقبت های پزشکی لازم می باشد. اگر نسبت به این که بینی شما شکسته است یا نه شک دارید به یک متخصص گوش و حلق و بینی جهت معاینه مراجعه کنید.

بعد از گذشت سه تا پنج روز از شکستگی بینی وقتی که ورم بینی کم شد باید به یک متخصص گوش و حلق بینی مراجعه کرد. مراقبت های اولیه مربوط بینی شکسته نباید بیش تر از پنج روز شود. اگر برای مراجعه به پزشک تاخیر کنید و این تاخیر بیش تر از 7 تا 10 روز به طول بینجامد باعث می شود که فرم بینی به همان حالت شکستگی شکل بگیرد.

آیا به دنبال درمان شکستگی بینی میباشید؟ به سایت ما به نشانی https://clinicchehrenegar.ir مراجعه نمایید.

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل :

یکی از شایع ترین عوارضی که بعد از جراحی بینی مشاهده می شود تورم و التهاب بینی می باشد. تغییراتی که رو بینی و بافت آن صورت می گیرد و برش هایی که زده می شود باعث بروز چنین حالتی می شود. تورم بیش تر در نوک بینی مشاهده می شود. پزشک برای بهبود یافتن این حالت توصیه می کند که بعد از انجام جراحی روی بینی چسب زده شود. نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل جراحی بینی باید به درستی رعایت شود تا روند کاهش ورم بینی به خوبی انجام شود. همچنین چسب زدن کمک می کند که از ایجاد زخم بین پوست بینی و بافت استخوان جلوگیری شود. بینی هایی که پوست ضخیمی دارند بیش تر مستعد هستند که بین بافت استخوان و غضروف و پوست زخم ایجاد شود به همین دلیل باید مدت بیش تری چسب روی بینی قرار بگیرد.

پزشک چسب زدن را به مدت دو تا سه هفته بعد از عمل جراحی بینی توصیه می کند. بعد از اینکه چسب زدن بینی را شروع کردید بهتر است این کار را تا چند ماه ادامه دهید تا بهترین نتیجه را از عمل جراحی بینی خود دریافت کنید.

آموزش نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل :

1) گام اول : اولین گام برای نحوه درست نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل این است که به حمام بروید تا چسبی که روی بینی شما قرار دارد خیس شود و به راحتی از بینی جدا شود. توجه فرمایید که در زمان جدا کردن چسب از بینی فشار مضاعفی بر بینی شما وارد نشود تا بینی آسیب نبیند و خونریزی نکند.

2) گام دوم : به دلیل خاصیت چسبندگی که چسب دارد پوست کمی چرب و روغنی می باشد برای از بین بردن این حالت می توانید از مقداری الکل برای پاک کردن پوست استفاده کنید.

3) گام سوم : چسب های بینی را با فاصله های دو نیم سانتی متری جدا نمایید.با توجه بر اندازه بینی خود ده تا دوازده سانت چسب را جدا نمایید و به فرم U انگلیسی به زیر بینی خود بزنید. در زمان چسب زدن باید اجازه دهید تا چسب سوراخ های بینی شما را بپوشاند. وسط نوار در زیر نوک بینی قرار می گیرد و باقی مانده آن در دو طرف بینی به سمت بالا می آید. لبه های نوار باید تا نزدیکی نوک چشم بیایند. این نوار به این دلیل استفاده می شود تا از نوک بینی حمایت کند و از افتادگی آن جلوگیری کند.

4) گام چهارم : در این مرحله از چسب زدن بینی، چسب را از پل بینی تا نوک بینی باید بزنید. قسمتی از چسب که بیرون زده می شود را با قیچی ببرید.

چسب زدن بینی بعد از عمل

جهت انجام عمل جراحی رینوپلاستی به سایت کلینیک زیبایی چهره نگار مراجعه نمایید ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)