نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

فواید در آغوش گرفتن عروسک پولیشی حیوانات (برای بچه ها و بزرگسالان!)

1400/2/6 17:01
1,481 بازدید
اشتراک گذاری

وقتی که برای کودکانتان اسباب بازی می‌خرید هدف خاصی‌ در ذهن دارید؟ یا فقط به این دلیل که کودکتان را خوشحال و سرگرم میکند آنرا انتخاب میکنید؟

تاحالا به این فکر کرده اید که چرا کودک شما هنگام بازی با اسباب بازی های پولیشی مورد علاقه اش آرام و خوشحال است؟

عروسک ها  فقط یه اسباب بازی نیستند!

روانشناس شولوفلو جود اهل یوبرگ معتقد است که عروسک ها فقط یک اسباب بازی سرگرم کننده نیستند و خیلی بیشتر از اینها ارزش دارند.

شولوفلو میگوید :«از نظر روانشناسی عروسک های پولیشی اهمیت بالایی دارند و دکتر دونالد وینیکوت در سال ۱۹۵۳ آنها را به عنوان اشیای انتقالی معرفی کرده است»

در مصاحبه ای با parents24، شولوفلو توضیح داد که عبارت شی انتقالی یعنی عروسک ها به کودکان یاد میدهند تا برای احساس آرامش و خوشحالی، بیش از اندازه به پدرو ومادر خود وابسته نباشند. عروسک ها باعث میشوند که کودکان بتوانند در کنار کسی به جز خانواده هم احساس امنیت و حمایت را تجربه کنند. احساس امنیت کودکان با این عروسک ها پیوند خورده است، پس این اسباب بازی ها چیزی فراتر از یک اسباب بازی هستند.

ایجاد حس راحتی در محیط های جدید و ناآشنا برای کودک

ایجاد حس راحتی در محیط های جدید و ناآشنا برای کودک

شولوفلو میگوید که کودکان خردسال هنگام بازی کردن با عروسک ها یاد میگیرند که هر زمان دچار پریشانی شدند یا احساس ناراحتی کردند میتوانند روی عروسک هایشان حساب کنند.

شولوفلو :« به همراه داشتن عروسکی که کودک خودش انتخاب کرده است احساس آشناپنداری را در محیط های ناآشنا برای او ایجاد میکند. این همراهی کودک را آرام کرده و تحمل فضای ناآشنا را برای او راحت تر خواهدکرد.»

فروز گیبی، روانشناس بالینی اهل کیپ تاون، موافق است که کودکان معمولا عروسک هایشان را در اتفاقات مثبت زندگی سهیم میدانند.

گیبی :«برای کودکان، یک خرس تدی احساسات مثبت زیادی را تداعی میکند، که معمولا وابسته به احساس امنیتی است که کودک در خانه تجربه کرده است. بنابراین، اگر کودک همراه عروسکش به پیش دبستانی برود احساس بهتری خواهد داشت یا اگر قرار باشد برای اولین بار در مکانی نا آشنا شب را سپری کند همراه داشتن عروسک مورد علاقه اش به او احساس امنیت بیشتری میدهد.»

عروسک باعث ترشح اکسی توسین در بدن کودک میشود

فروز همچنین اشاره میکند که در آغوش گرفتن جسمی نرم و آرامش بخش، مانند یک خرس تدی، باعث ترشح  هورمون اکسی توسین در بدن کودک میشود، هورمونی که احساس آرامش را در بدن ایجاد میکند.

مغز ما به شکلی برنامه ریزی شده است که به لمس اشیای نرم و در آغوش کشیدن آن ها تمایل بیشتری داشته باشد و این مسئله هم در کودکان و هم بزرگسالان وجود دارد.

ارزش معنوی عروسک

در بین بزرگسالان، بسیاری هستند که هنوز عروسک های کودکیشان را دارند اما ممکن است در مورد این مسئله احساس خجالت کنند در حالیکه به هیچ عنوان نباید این حس را داشته باشند.

هر چیزی ممکن است برای ما معنی نمادین یا احساسی داشته باشد، چه یک تکه سنگ باشد و یا یک گردنبند، معمولا خود آن جسم نیست که برای ما خاص است. بلکه حسی که آن وسیله در درون ما ایجاد میکند و خاطراتی که به وسیله آن برای ما تداعی میشود دلیل ارزشمندی آن شی است.

شولوفلو در بیان متفاوتی از این نکته میگوید :« این عروسک ها بدلیل حمایت عاطفی که برای کودک ایجاد میکنند ارزش احساسی و معنوی زیادی برای آنها دارند.»

پرورش دهندگی و تربیت با عروسک ها

پرورش دهندگی و تربیت با عروسک ها

در آغوش گرفتن عروسک ها کودکان را تشویق میکند که تربیت کننده و خلاق باشند، در مورد عروسک هایی که شبیه خود کودک یا نوزاد هستند نیز همینطور است، غریزه ی مهربانی و توجه کردن در کودکانی که با مهر و محبت بزرگ شده‌اند ذاتی است و بچه‌ها هم هنگام در آغوش کشیدن خرس تدی به گونه ای این غریزه را به نمایش میگذارند.

بسیاری از کودکان برای عروسک های نرمشان جای خواب درست میکنند، به آنها غذا میدهند و برای آنها مهمانی برگزار میکنند.

در نتیجه، زمانی که کودکی مشوش شده (مانند زمانی که خسته است یا بیش از حد تحریک شده)، نرمی یک خرس تدی میتواند کمک خوبی برای آرام کردن او باشد.

شولوفلو :«اینکه که عروسک های پارچه ای نرم و بغل کردنی ساخته شده اند دلیل مهمی دارد. آنها به کودک کمک میکنند تا از پس چالش های سنین رشد به خوبی بربیاید. پیشنهاد میشود که والدین برای انتخاب عروسک های مناسب و مفهومی کودک خود را راهنمایی کنند.»

مراجعه به سایت چیچیلاس برای خرید اینترنتی عروسک

اگر تاکنون به دنیای عروسکی فرزندتان توجه نکردید همین امروز برای کودکتان عروسکی تهیه کنید. ما به شما یکی از سایت های به روز و معتبر خرید اینترنتی عروسک را معرفی می کنیم. چیچیلاس متنوع ترین فروشگاه اینترنتی عروسک در ایران است. چیچیلاس تنوعی از عروسک های پولیشی حیوانات مانند عروسک خرگوش، عروسک سگ، عروسک گربه و ده ها حیوان دیگر را دارد. در ضمن این سایت نماد اعتماد الکترونیک از وزرات صنعت، معدن و تجارت را نیز دارد. چیچیلاس تضمین خرید عروسک اورجینال و زیر قیمت بازار را به شما می دهد.

پسندها (3)

نظرات (0)