نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

همه چیز در مورد حساسیت به پروتئین گاوی و عدم تحمل لاکتوز در کودکان

1399/12/19 9:27
1,986 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

Baby Food Allergies

امروزه تقریبا 7% از نوزادان زیر یک سال با مشکل حساسیت به پروتئین گاوی و عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند! شما در این مقاله تمام نکات لازم برای مقابله با این مشکل در کودکان را مطالعه خواهید کرد.

حساسیت به پروتئین گاوی چیست؟

حساسیت به پروتئین گاوی یا CMPA (که خلاصه شده‌ی Cow Milk Protein Allergy است) متداول ترین آلرژی غذایی در بین نوزادان است. این حساسیت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به پروتئین موجود در شیر گاو واکنشی غیر عادی نشان می‌دهد!

Milk Protein Allergy Symptoms

علائم و نشانه های حساسیت به پروتئین گاوی

  • واکنش های پوستی مانند خارش و قرمزی پوست، ورم کردن صورت و اطراف آن
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ، یبوست و کولیک
  • واکنش های دیگر مانند آبریزش بینی و مشکلات تنفسی

در بعضی افراد این علائم بلافاصله پس از مصرف پروتئین گاوی خود را نشان می‌دهند، اما در بعضی افراد ممکن است پس از گذشت چند ساعت یا حتی چند روز خود را نشان دهند! در مورد نوزادان کم سن معمولا این واکنش ها با کمی تاخیر خود را نشان می‌دهند.

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

لاکتوز قندی است که در شیر و سایر محصولات لبنی وجود دارد. عدم تحمل لاکتوز بر خلاف تصور عموم یک واکنش آلرژیک نیست و در واقع نوعی مشکل گوارشی محسوب می‌شود!

به زبان ساده بدن ما برای هضم قند موجود در شیر و … به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز دارد؛ اگر این آنزیم به میزان کافی در بدن ما تولید نشود دستگاه گوارش نمی‌تواند لاکتوز را هضم کند و باقی ماندن این لاکتوز هضم نشده در سیستم گوارش ما باعث بروز مشکلات آزار دهنده‌ای می‌شود.

Lactose Intolerance Symptoms

علائم و نشانه های عدم تحمل لاکتوز

  • اسهال، نفخ، گاز معده و دل درد
  • کاهش وزن و سوء تغذیه
  • آبریزش، سرفه و استفراغ

تفاوت عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به پروتئین گاوی چیست؟

عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به پروتئین گاوی تفاوت بزرگی با هم دارند! حساسیت معمولا در سنین اولیه‌ی نوزاد اتفاق می‌افتد و در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن است (که باید به آن توجه شود)، اما عدم تحمل لاکتوز حتی در بزرگسالان نیز بسیار شایع است و صرفا در نتیجه‌ی عدم توانایی ما برای هضم لاکتوز موجود در لبنیات است!

چطور حساسیت به پروتئین گاوی و عدم تحمل لاکتوز را درمان کنیم؟

در هر دو این مشکلات، عموما متخصصان پیشنهاد یک رژیم حذفی را کودک می‌دهند! در واقع تمام محصولات حاوی پروتئین گاوی و دارای لاکتوز تحت نظارت پزشک حذف یا جایگزین می‌شود.

برای مثال به جای استفاده از شیر خشک های معمولی، از شیر خشک هایی که بر پایه‌ی شیر بز تولید شده‌اند استفاده می‌شود؛ اینگونه محصولات از لاکتوز بسیار کمی نیز برخوردارند و مشکلی را برای کودک به وجود نمی‌آورند.

Replace cereals

مکمل های غذایی مثل سرلاک را چطور جایگزین کنیم؟

با این که تهیه کردن شیر های مناسب برای حساسیت و … ممکن است کمی دشوار باشد، اما ناممکن نیست! همین امر در مورد سرلاک ها و مکمل های غذایی دیگر نیز صدق می‌کند.

برند های معروف تولید مکمل های غذایی و سرلاک عموما محصولاتی را برای کودکانی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند تولید می‌کنند که در ساخت آن ها از شیر استفاده نشده است و هیچگونه واکنش آلرژیکی را برای کودک به همراه ندارد! به این سرلاک ها و اصطلاحا سرلاک های بدون شیر گفته می‌شود.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

سیسمونی کودک و بهداشت یک فروشگاه آنلاین محصولات غذایی کودک و نوزاد است که همواره در تمام ساعات شبانه روز آماده است به شما عزیزان مشاوره‌ی رایگان در زمینه‌ی محصولات غذایی، سیسمونی و ... ارائه دهد. جهت دریافت مشاوره کافیست روی این لینک کلیک کنید و با کودک و بهداشت تماس بگیرید!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)