نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

انواع آزمایش میکروبیولوژی پزشکی

1399/11/27 10:18
3,055 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

آزمایشگاه بالینی یا همان پزشکی، با بررسی نمونه‌هایی که از بیماران تهیه می‌کنند اطلاعات مورد نیاز در مورد سلامت بیماران را در اختیار پزشکان و متخصصین علوم پزشکی قرار می‌دهند تا به کمک این اطلاعات بیماری‌ها و علت آن تشخیص داده شود و راه‌ها و روش‌های مناسب جهت درمان یا پیشگیری ارائه گردد. آزمایشگاه پزشکی به علت تنوع خدمات آزمایشگاهی، با اندازه و پیچیدگی‌های متفاوت در جامعه وجود دارد. غالبا شما واژه آزمایشگاه پزشکی را به صورت‌های مختلف دیگر نیز شنیده‌اید مانند آزمایشگاه تشخیص طبی، ژنتیک، پاتولوژی، پاتوبیولوژی، سیتولوژی، میکروبیولوژی و ... . برخی آزمایشگاه‌ها تمامی این پارامترها را به صورت یک مجموعه در یک مکان انجام می‌دهند و برخی از آزمایشگاه‌های کوچک‌تر نیز به طور تخصصی فقط بر روی چند آزمایش از این موارد اشراف دارند و خدمات تخصصی آزمایشگاهی ارائه می‌دهند.

انواع آزمایش میکروبیولوژی پزشکی

در سال‌های اخیر به دلیل وجود شیوع کرونا ویروس برخی از آزمایشگاه‌ها مانند آزمایشگاه عماد، خدماتی همچون نمونه‌ گیری در منزل را به لیست خدمات‌دهی خود اضافه کرده‌اند تا ضمن تضمین سلامت افراد و مصون ماندن آنان از ویروس منحوس کرونا، کمکی برای رفاه حال بیماران جهت صرفه‌جویی در وقت و زمان و انرژی افراد بخصوص بیماران ناتوان کرده باشند. آزمایشگاه میکروبیولوژی یکی از انواع آزمایشگاه‌های طبی است که برای انجام خدمت در آن حتما باید مجوز وزارت بهداشت دریافت شود و از متخصصین میکروبیولوژی بهره گرفته شود. آزمایشگاه عماد از جمله آزمایشگاه‌هایی است که به شکل تخصصی در رشته میکروبیولوژی ارائه خدمات کرده و میکروب‌شناسی جزو بخش‌های مهم این مجموعه به شمار می‌آید.

در ادامه با تعریف میکروبیولوژی توضیحات مختصری در مورد انواع آزمایشات میکرو بیولوژی و ارتباط آن با سلامت افراد ارائه خواهیم نمود. برای آشنایی بیشتر با این مقوله پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

میکروبیولوژی پزشکی

علم مطالعه میکرو ارگانیسم‌ها که شامل باکتری‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، کپک‌ها می‌باشد را میکروبیولوژی می‌گویند. یکی از شاخه‌های این علم میکروبیولوژی پزشکی است که به مطالعه میکرو ارگانیسم‌های عامل بیماری و عفونت و میزان بیماری‌زایی این میکروب‌ها می‌پردازد و ساز و کارهایی که باعث ایجاد بیماری می‌گردد را مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهد.

برخی از این موجودات میکروسکوپی از طریق سطوح یا موادغذایی، یا هوا و خاک وارد بدن افراد شده و سیستم ایمنی انسان‌ها و موجودات خون گرم را دچار اختلال می‌کند و در نتیجه در آنان ایجاد مسمومیت‌های مختلف می‌نمایند. همچنین این موجودات عامل ایجاد انواع بیماری‌های عفونی، حصبه، وبا، مشکلات گوارشی، قانقاریا، دیفتری، کزاز، شیگوز، بوتولیسم طاعون و ... هستند. لذا برای تشخیص نوع میکروب و بیماری افراد، پزشکان یک سری آزمایشات مربوط به میکروب را تجویز کرده تا با تکمیل اطلاعات از طریق جواب این آزمایش‌ها بهترین راه درمان را پیش گیرند.

شاخه‌های میکروبیولوژی پزشکی

به طور کل در علم میکروبیولوژی پزشکی چهار شاخه وجود دارد که شامل موارد زیر است :

1) باکتری شناسی

2) ویروس شناسی

3) قارچ شناسی

4) انگل شناسی

آزمایشگاه مربوط به میکروبیولوژی که تمامی این شاخه‌ها را در بر می‌گیرند در چهار حوزه زیر به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند.

شاخه‌های میکروبیولوژی پزشکی

  • مشاوره‌های بالینی در زمینه فرآیند بیماری‌های عفونی و همچنین مشاوره‌هایی در زمینه تحقیق، تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی
  • ایجاد برنامه‌هایی برای کنترل عفونت در طول زمان مراقبت و جهت‌دهی به این برنامه‌ها
  • پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و همه‌گیر و بهداشت عمومی
  • فعالیت در زمینه علمی و اجرایی آزمایشگاه میکروبیولوژی تشخیصی

آزمایش‌های مربوط به میکروبیولوژی در علم پزشکی

از جمله تست‌های میکروب‌شناسی که در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی از جمله آزمایشگاه عماد نیز انجام می‌شود شامل موارد زیر می‌باشد که گرفتن هر یک از این نمونه‌ها هم به صورت حضوری در آزمایشگاه و هم از طریق نمونه گیری در محل کار یا منزل انجام می‌گردد.

  • آزمایش مربوط به کشت و بررسی مستقیم خون؛ این روش برای تشخیص عفونت‌های دستگاه گردش خون انجام می‌گیرد، عفونت سیستم‌های گردش خون، از عوامل اصلی مرگ و میر در بیماران مبتلا به بیماری‌های عفونی وخیم و دارای نقص سیستم ایمنی می‌باشد. بررسی عوامل ایجاد کننده عفونت در خون یکی از مهم‌ترین وظیفه آزمایشگاه محسوب می‌گردد و اطلاعات کسب شده از آن به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین پروتکل‌های درمان ضد میکروبی را انتخاب و اِعمال کنند.
  • آزمایش کِشت و بررسی مستقیم ادرار؛ آزمایشگاه برای بررسی میزان عفونت مجاری ادارای و عوارض آن و نیز بررسی گزارشات مختلف از عفونت مجاری ادراری و پژوهش در مورد نتایج متفاوت از کِشت و آنالیز ادرار این نوع آزمایش را انجام می‌دهد.
  • آزمایش‌های کِشت و بررسی مستقیم مدفوع؛ در این نوع از تست، کِشت مدفوع برای تشخیص نوع باکتری موجود در دستگاه گوارشی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با تشخیص باکتری‌های مضری همچون ویبریو، اشرشیا کولی، پلیسوموناس، سالمونلا، شیگلا و... نوع بیماری و چگونگی درمان آن برای پزشک مشخص شود؛ البته این نکته را باید در نظر بگیرید که کِشت مدفوع با آزمایش مدفوع برای تعیین وضعیت انگل و تخم در روده یا معده فرق دارد.
  • آزمایش مربوط به کِشت و بررسی مستقیم بر روی مایعات بدن؛ مایعات در بدن به دو گروه CSF و غیر CSF که شامل پلور، پریتوئن، سینوویال و پریکارد است طبقه بندی می‌شود. از نمونه‌های این نوع آزمایش که در آزمایشگاه مخصوص میکروبیولوژی انجام می‌شود می‌توان به آزمایش کشت خلط جهت تعیین وجود باکتری‌های بیماری‌زا در دستگاه تنفسی یا آزمایش پاپ اسمیر اشاره کرد.
  • آزمایش مربوط به کشت و بررسی مستقیم زخم‌ها؛ این تست جهت تشخیص باکتری‌هایی که در ایجاد عفونت و جراحت نقش دارند انجام می‌گیرد.
  • آزمایشات مربوط به بررسی مستقیم BK؛ این تست جهت تشخیص ویروس bk که منجر به ضعف در دستگاه ایمنی می‌گردد در آزمایشگاه صورت میگیرد.

خدمات آزمایشگاه عماد

آزمایشگاه عماد

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم آزمایشگاه عماد از جمله آزمایشگاه‌های تخصصی معتبر و بزرگ ایران است که علاوه بر آزمایش‌های میکروبیولوژی، خدماتی نظیر اطلاعات تشخیصی، پاتولوژی، آنالیز دارویی، بیوشیمی هماتولوژی و سرولوژی، پذیرش و جواب دهی، هورمون شناسی، تشخیص مولکولی، قارچ شناسی، مایکوباکتریولوژی و موارد دیگر را نیز ارائه می‌دهد. همچنین این مرکز امکان نمونه گیری در محل کار یا منزل را برای بیماران بخصوص بیماران ناتوان فراهم کرده به طوری‌که به راحتی می‌توانید با تعیین وقت قبلی و به صورت رایگان از این نوع خدمات آزمایشگاه بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده خدمات ارائه شده توسط این مرکز می‌توانید به سایت آزمایشگاه عماد مراجعه کرده و اطلاعات لازم و مشاوره‌های مورد نیازنان را کسب نمایید و از خدمات آن بهر‌ه‌مند شوید.

از اینکه تا پایان این مطالب همراه ما بودید متشکریم.

پسندها (1)

نظرات (0)