نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

حفظ سلامت خانواده ها در گرو دانستن نکات مهم دارویی

1399/11/9 11:34
860 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

سلامت خانواده - داروخانه منتخب رایادارو

بیماری و درمان ‌بخش مهمی از زندگی هر فرد به ‌حساب می‌آید؛ بنابراین همان‌طور که انسان‌ها به مواد غذایی و خوب کافی برای ادامه حیات نیاز دارند، باید موقع مواجه‌شدن با بیماری‌های مختلف به فکر راهی برای درمان باشند. مسیری که انسان‌ها برای درمان دردهایشان طی کرده‌اند بسیار طولانی است. در زمان‌های دور این طبیعت بود که با آنچه در دست داشت می‌توانست دردهای انسان را بهبود دهد؛ اما این روش درمانی تنها برای مشکلات پیش و پا افتاده مانند مسمومیت‌های خفیف جواب می‌داد.

به همین دلیل با پیشرفت علم، داروهای جدیدی به دست بشر ساخته شد که می‌توانست بیماری‌های جدی‌تر را هم درمان کند. باوجود این پیشرفت چشم‌گیر، امروزه این پزشکان و داروسازان هستند که عمر طولانی‌تر را برای انسان به ارمغان آورده‌اند. البته باز هم مشکلاتی پیش روی افراد برای انتخاب دارو وجود دارد که گاهی می‌تواند حتی خطر مرگ را برای آن‌ها در پی داشته باشد. با رایادارو همراه باشید و نکات مهمی که هر فردی برای انتخاب داروی مناسبش باید بداند را بشناسید.

نکته اول: چگونگی تهیه دارو

شاید خرید دارو در نظر اول ساده‌ترین کار ممکن به نظر برسد. اغلب افراد به‌محض شنیدن چگونگی تهیه دارو جوابشان این است که به نزدیک‌ترین داروخانه مراجعه می‌کنیم و دارو می‌خریم. درست است که داروخانه‌ها بهترین مراکز تهیه دارو هستند، اما خرید دارو حتی از این مراکز هم نیازمند رعایت اصول خاصی است.

اولین موضوعی که موقع خرید دارو باید به آن توجه کنید، تاریخ اعتبار آن است. بعضی از مراکز پخش دارو نسبت به تجویز داروهای تاریخ گذشته به جای داروی سالم اقدام می‌کنند. این مشکل برای مکمل‌های بدن‌سازی و ورزشی و خرید از داروخانه آنلاین پررنگ‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید محصولی که تهیه می‌کنید معتبر باشد؛ و با خیال راحت آن را مصرف کنید، بهترین راه این است که به سراغ داروخانه‌هایی بروید که اعتبار کافی در زمینه توزیع محصولات درمانی و مکمل‌های مختلف دارند.

مصرف صحیح مکمل های دارویی - رایادارو

نکته دوم: مصرف دوز مناسب از دارو

شرایط بدنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. همچنین شرایط سنی افراد این الزام را به وجود می‌آورد که افراد مختلف نیازمند دوزهای متفاوت داروها و مکمل‌های گوناگون باشند.

اگر نیاز به مکمل بانوان یا مکمل آقایان دارید یا قصد دارید برای فرزند دلبندتان مکمل مناسب تهیه کنید، نیاز به این دارید که درباره دوز مناسبی که برایتان وجود دارد اطلاعات کسب کنید؛ زیرا همان‌طور که مصرف غیرمجاز دارو می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برایتان به دنبال داشته باشد، درصورتی‌که میزان کنترل نشده‌ای از مکمل‌ها را مصرف کنید هم بدنتان دچار مشکل می‌شود.

رایادارو این امکان را برای همگان در نظر گرفته که قبل از خرید هر محصول بتوانند از مشاورین این مرکز کمک بگیرند؛ بنابراین پس از خرید انواع مکمل‌ها خیالتان راحت است که گزینه مناسبی را برای مصرف مکمل های دارویی و درمانی انتخاب کرده‌اید.

مکمل های دارویی و درمانی

نکته سوم: مجاز نبودن همه داروهای گیاهی

یکی از باورهای رایجی که از دیرباز وجود دارد این است که داروهای گیاهی بی‌خطر هستند و بهترین درمان‌بخش برای دردهای بدن به شمار می‌روند. در  صورتی ‌که این باور درست نیست! برخی از داروهای گیاهی ممکن است مدتی کوتاه برای درمان دردهایتان مناسب باشند، اما در طولانی‌مدت احتمال دارد که مشکلات جدی‌تری مانند عوارض جدی کبد یا افزایش فشارخون را به همراه داشته باشند.

ازجمله دیگر مشکلاتی که مصرف داروهای گیاهی ممکن است به وجود بیاورد می‌تواند به بروز اختلال در عملکرد کلیه اشاره کرد؛ بنابراین اگر برای کاهش وزن به سراغ گیاهان دارویی و دمنوش­ هایی مانند چای سبز رفته‌اید، حتما نظر پزشک را درباره این داروها و میزان مجاز مصرف آن‌ها در طول روز جویا شوید.

در صورتی که قصدتان از مصرف گیاهان دارویی با دوز بالا افزایش متابولیسم و چربی سوزی است، بهتر است جایگزین بهتر و سالم‌تری را به جای این محصولات انتخاب کنید. چرا که دمنوش­های گیاهی علاوه بر اینکه بعضی مواقع منجر به عوارض و حساسیت می‌شوند، نمی‌توانند تاثیر بسزایی روی عضله سازی و احساس سیری طولانی‌مدت برایتان داشته باشند. به جای این محصولات می‌توانید از مکمل پروتئین وی استفاده کنید که هم برای عضله سازی مفید است و هم منجر به افزایش سوخت‌وساز و کاهش وزن می‌شود.

مکمل های گیاهی و تناسب اندام

نکته چهارم: نحوه نگه‌داری از دارو

مهم‌ترین موضوعی که بعضی از افراد آن را نادیده می‌گیرند، نگهداری داروها در همان بسته‌بندی اولیه است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که بسته‌بندی در نظر گرفته‌شده برای دارو با در نظر گرفتن شرایط خاصی انتخاب‌شده؛ بنابراین توصیه می‌شود که دارو را در همان بسته‌بندی نگه‌دارید و ظرف آن را عوض نکنید.

دومین موضوعی که باید برای حفظ سلامت داروها در نظر داشته باشید، نگهداری آن‌ها در دمای مناسب و به دور از رطوبت است. البته بعضی مواقع داروهای خاصی برای بیماران تجویز می‌شود که باید آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید؛ اما تعداد این داروها به نسبت کم است و مسئول داروخانه حتما شرایط نگهداری از آن‌ها را به شما گوشزد می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که داروهای یخچالی نباید در دمایی نگه‌داری شوند که منجر به یخ‌زدگی آن‌ها و از بین روش اثر دارو شود.

در نهایت باید به این موضوع توجه داشته باشید که دارو یا مکمل مد نظر باید حتما برچسب داشته باشد تا بتوانید آن را طبق دستور مصرف کنید. همچنین کلیه اقلام دارویی را باید دور از دسترس کودکان نگهداری کنید تا منجر به آسیب وارد شدن به آن‌ها نشود.

نکته پنجم: شناخت داروها و آگاهی درباره آن‌ها

اگر دارویی برایتان تجویزشده که قبلا آن را مصرف نکرده‌اید، حتما درباره پیشینه دارو و عوارض آن مطالعه کنید. همچنین به پزشک معالجتان این موضوع را اطلاع دهید که دارو را برای بار اول است که مصرف می‌کنید. با این روش می‌توانید عوارض احتمالی ناشی از مصرف داروهای جدید را به حداقل میزان ممکن برسانید. البته تصور ‌نکنید که با شناخت داروها می‌توانید خودسرانه آن‌ها را مصرف کنید! چرا که ممکن است صدمات جدی به سلامتی‌تان وارد شود.

موضوعی دیگری که شناخت داروها ممکن است منجر به آن شود، تجویز خودسرانه دارو به دیگران است. باوجود شناخت سطحی شما تنها می‌توانید عوارض جانبی دارو را کاهش دهید، اما نمی‌توانید آن را برای مشکل دیگران که با بیماری شما دارای وجه تشابه است تجویز کنید؛ زیرا هر فردی ممکن است به بیماری یا حساسیت‌های خاصی مبتلا باشد و برای مصرف بعضی از داروها محدودیت داشته باشد.

نکته ششم: معرفی درست داروها به کودکان

بعضی از خانواده‌ها برای اینکه بتوانند از سوال‌های تمام‌نشدنی کودکان در امان بمانند، داروها را به‌عنوان آب‌نبات به آن‌ها معرفی می‌کنند. درصورتی‌که این موضوع می‌تواند کودکان را ترغیب به مصرف خودسرانه داروهای مختلف کند!

بهتر است به جای این کار، به کودکان توضیح دهید که برای مشکلی که دارید پزشک برایتان این دارو را تجویز کرده و کودکان به جای مصرف آن باید مواد غذایی سالم و میوه‌های خوشمزه را مصرف کنند. حتما کودکان را متقاعد کنید که دارو خوش‌طعم نیست و توجه کودک را از روی آن بردارید.

توجه به این نکته نیز ضروری است که مصرف دارو برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی‌شود؛ بنابراین اگر فرزندتان زیر پنج سال است و دچار بیماری شده، حتما این موضوع را با پزشک اطفال در میان بگذارید و تحت دستورالعمل وی عمل کنید. حتی برای استفاده از مکمل کودکان یا مصرف مکمل در دوران شیردهی نیز مشورت با پزشک اطفال ضروری است.

خرید مکمل های درمانی از رایادارو

نکته هفتم: نحوه دور ریختن داروها

بیشتر افراد جعبه‌هایی از داروهای تاریخ گذشته دارند که دیگر عمر استفاده از آن‌ها به سر رسیده و باید دور ریخته شوند. برای دور ریختن داروها حتما باید داروها را از جعبه‌های آن خارج کرد، با تفاله چای ترکیب کرده و سپس داروها را درون پلاستیک ریخته و درب آن را ببندید. سپس پلاستیک را در میان زباله‌ها قرار دهید و از منزل خارج کنید.

داروهای مایع مانند شربت‌ها را حتما در فاضلاب بریزید و دستور مصرفی که روی شیشه نوشته‌شده را مخدوش کنید. درصورتی‌که داروی خاصی دارید و نمی‌توانید درباره چگونگی از بین بردن آن تصمیم‌گیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که با یک دکتر داروساز برای کسب اطلاعات بیشتر مشورت کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)