نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

استفاده از شیرخشک در کنار شیر مادر

1399/9/5 12:50
485 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

دادن شیر خشک همراه شیر مادر

آیا اطلاع دارید که یک شیر خشک مناسب باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟ اگر به دنبال تهیه بهترین شیر خشک برای کودکان خود هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دادن شیر خشک همراه شیر مادر

صد البته که شیر مادر برای نوزادان، بهترین تغذیه است و از خواص بسیاری برخوردار است، اما در برخی از شرایط خاص لازم به دادن شیر خشک همراه شیر مادر است زیرا در برخی موارد ممکن است شیر مادر به تنهایی نتواند ویتامین کافی را به نوزاد برساند و نوزاد را به طور کامل سیر کند. اما باید در انتخاب شیرخشک توجه بسیار زیادی داشت، شیرخشک ها فرمول هایی دارند که برای نوزادان با شرایط های گوناگون در دسترس و قابل استفاده هستند. همانطور که اشاره کردیم استفاده از شیر خشک همراه شیر مادر تقریبا امری ضروری است اما هر شیر خشکی نمی تواند مناسب باشد و باید توجه بسیاری در انتخاب شیرخشک داشته باشید.

فرمول های مختلف شیر خشک

فرمول های مختلف شیر خشک

خوب بودن یک شیر خشک و خواص آن همگی به فرمول تشکیل دهنده آن مربوط می شود، برخی از شیر خشک ها دارای فرمولی هستند که به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک بسیاری می کند. برخی از فرمول های شیر خشک حاوی مواد مغذی هستند که مانع از رشد باکتریهای بیماری زا و همچنین بروز حساسیت های مختلف در نوزاد شده و همچنین سبب تقویت بیشتر کودک و رشد او می شود.

شیر کامل، شیر گاو یا شیر سویا و انواع مختلفی از شیر خشک در داروخانه ها در دسترس هستند. به گزارش رسانه نبض ما، بعضی از فرمول های شیر خشک برای چاقی نوزاد مناسب هستند.

علت تبخیر شیر خشک

شیر خشک یک محصول تولید شده لبنی است که از طریق تبخیر شیر تهیه می شود، یکی از اهداف تبخیر کردن شیرحفظ کردن آن است، ماندگاری پودر شیر به مراتب بیشتر از شیر مایع است و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد، لازم است در رطوبت کم نگهداری شود. هدف دیگر تبخیر شیر کاهش عمده آن برای اقتصاد حمل و نقل است.(منبع: ویکی پدیا) شیر خشک و لبنیات خشک شامل مواردی مانند شیر خشک، شیر خشک بدون چربی، دوغ خشک، کشک خشک و ترکیبات لبنی خشک است.

انتخاب مناسب ترین شیر خشک

برای تامین بهتر نیاز های تغذیه ای نوزاد لازم به دادن شیر خشک همراه شیر مادر است، شیر خشک ها به شیر مادر بسیار نزدیک هستند و از روی آن شبیه سازی شده اند. بسیاری از شیر خشک های خوب از شیر گاو اصلاح شده تولید می شوند و تمامی شیرخشک های استاندارد شباهت بسیاری باهم دارند. توصیه می شود که همیشه از شیرخشک آهن دار همراه شیر مادر استفاده  کنید. شیر خشک ها در کل در سه نوع به بازار ارائه می شوند.

  • مایع کنستانتر (ارزان)
  • پودر (مقرون به صرفه ترین)
  • آماده برای مصرف (گرانترین)

برای آماده سازی درست شیر خشک بعد از خرید آن دستور العمل مخلوط کردن آن را به درستی بخوانید.

انتخاب  مناسب ترین شیر خشک

آب مصرفی مناصب برای تهیه شیر خشک

حتما لازم نیست که از آب معدنی برای تهیه کردن شیر خشک استفاده کنید، مگر در شرایطی که آب شهری مشکلی داشته باشد. اما قبل از استفاده آب شهری حتما آن را بجوشانید، اما نوزادان بعد از شش ماهگی به فلوراید نیاز دارند، آب معدنی به طور احتمالی فاقد آن است اما در آب لوله کشی شهری نیز موجود است اما ممکن است که به میزاد کافی فلوراید نداشته باشد. دکتر مخصوص نوزاد شما می تواند تشخیص بدهد که فلوراید موجود در شیرخشک نوزاد شما کافی است یا خیر.

چطور تشخیص بدهیم مقدار شیر خشک نوزاد کافی است؟

نکته بسیار حائز اهمیت درباره میزان مناسب شیر خشک این است که بدانید نوزادان باهم دیگر متفاوت هستند و مقدار غذای مصرفی آنها در هر وعده متفاوت است. و به هیچ عنوان فرزند خود را مجبور به خوردن شیر نکنید یا بیش از اندازه شکم آن را خالی نگه ندارید. اگر نوزادی در بیشتر مواقع شیر را به بیرون توف میکند به این معنی است که بیش از حد لازم شیر خورده و لازم است دفعات بعد میزان کمتری شیر تغذیه کند.

به استفاده از شیر خشک همراه شیر مادر به این نکات توجه داشته باشید

امروزه با توجه به تنوع بسیار شیر خشک، انتخاب شیر خشک به سختی و پیچیدگی گذشته نیست و والدین حق انتخاب زیادی دارند. اما برای هر نوزاد انتخاب شیر خشک مناسب متفاوت است. ضروری است قبل از تغییر شیرخشک، از پزشک متخصص اطفال مشورت بگیرید. امروزه بسیاری از شیر خشک ها خوب هستند اگر درباره آخرین محصولی که به بازار ارائه شده شک دارید حتما درباره آن تحقیق کنید و سلامت کودک خود را در الویت قرار دهید.

راه کار حساسیت کودک به شیر خشک

از آنجایی که استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر برای کودک بسیار مهم و ضروری است و در واقع نوزاد بدون استفاده از شیر خشک ضعیف میماند، در صورت مشاهده علائم آلرژی به شیر خشک در نوزاد لازم است قبل از اقدام خود سرانه و رجوع به داروخانه یا فروشگاه مواد بهداشتی، سری به پزشک متخصص کودکان بزنید و تمامی علائم فرزندتان را برای او شرح دهید. متخصص با دانستن علائم فرزند شما می تواند شیر خشکی را به شما پیشنهاد دهد که فرزند شما دوباره به حساسیت دچار نشود. البته به یاد داشته باشید که تغذیه کودک با شیر مادر در 6 ماه اول، احتمال بروز حساست به شیرخشک را تا حدی کاهش می دهد.

نکات مهم درباره نحوه مصرف شیر خشک

نکات مهم درباره نحوه مصرف شیر خشک

به هیچ عنوان شیر کودک را در ماکروفر قرار ندهید : امکان دارد شیر بیش از اندازه داغ شود یا به صورت یکنواخت گرم نشود. همینطور ماکروفر اشعه مضری دارد و ممکن است شیر کودک را مسموم کند.

شیر خشک را به شیر گاو تغییر ندهید : تا قبل از12 ماهگی کودک، شیر نوزاد خود را به شیر گاو تغییر ندهید زیرا کودک به مواد مغذی موجود در شیر خشک نیاز دارد و علاوه بر آن شیر گاو برای معده کودک سنگین است و نمی تواند آن را به راحتی هضم کند.

فلوراید را محدود کنید : فلوروز یا فلوراید زیادی برای دندان ها ضرر دارد به همین دلیل سازمان دندانپزشکان آمریکا به والدین توصیه می کند مصرف آب های فلوراید دار را برای کودکان تا حدودی محدود کنند. از سن 6 ماهگی به بعد، برای سلامتی دندان های کودک، کودک به مقدار مشخصی فلوراید نیازدارد. اما در ایام کرونا چگونه می‌توان به شیر خشک اصل دسترسی داشت.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

🥀نوزیتا🥀🥀نوزیتا🥀
6 آذر 99 7:34
سلام لطفا به اخرین پستم سربزنید ممنون میشم🙏🌺🌺