نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

رفع موهای زائد با روش لیزر درمانی

1399/8/15 11:29
840 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

لیزر مو در خانه سفید

سوالات بسیاری در رابطه با رفع موهای زائد با روش لیزر درمانی در ذهن افرادی که قصد لیزر موهای زائد بدن و صورت را دارند وجود دارد که در این بخش به مهم ترین آن ها پاسخ خواهیم داد داد.

این روزها لیزر موهای زائد به یکی از پر طرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است. این در حالی است که انجمن متخصصان پوست آمریکا اعلام کرده تمام موهای ناخواسته در اثر لیزر از بین نمی رود زیرا برخی از آن ها نسبت به درمان با لیزر مقاوم هستند و برخی دیگر هم قدرت رشد مجدد پس از لیزر را دارند.

متخصصان این انجمن بر این باورند که در ایده آل ترین شرایط ممکن هم امکان بازگشت و رشد مجدد حدود 30-20 درصد از موهای لیزر شده وجود دارد. لیزر موهای زائد، جزو آن دسته از خدمات زیبایی است که باید و نبایدهای زیادی درباره آن وجود درد و حتی محدودیت ها و ممنوعیت هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

برای درمان موهای زائد 3 روش وجود دارد :

دارو، الکترولیز و لیزر. لیزر موهای زائد را کم و نازک می کند اما باعث از بین رفتن آنها نمی شود. ما معمولا 4 تا 6 جلسه به فاصله ماهی یکبار برای صورت و به فاصله 3 ماه یک بار برای بدن لیزر را تکرار می کنیم. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه تعداد موها خیلی کمتر می شود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایده ای نخواهد داشت. پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، می تواند لیزر را شروع کند اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمی کند.

معمولا بعد از 4 تا 6 جلسه لیزر هر 6 ماه یکبار (بین 3 تا 4 بار) آن را شارژ می کنیم. به این ترتیب تعداد موها به طور متوسط 60 تا 80  درصد کم می شود.

دو سیستم برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد. سیستم های لیزری و سیستم های غیر لیزری. دستگاه های غیر لیزری، سیستم های نوری هستند که IPL نام دارند. این دستگاه ها مناسب هستند اما قدرتشان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آن جایی که سیستم های لیزری گران قیمت هستند، سیستم غیر لیزری IPL طراحی شد که دسترسی به آن آسان تر و هزینه هایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و احتمال بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستم های لیزری انواع مختلفی دارند از جمله الکساندرایت و دایود با مکانیسم ها و طول موج های مختلف که هر یک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و ... کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده می شود، شاید مناسب پوست تیره نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزرها آشنایی داشته باشد.

لیزر صورت در کلینیک خانه سفید

از بین تمامی دستگاه های لیزر، لیزر الکساندرایت کندلا به علت بهره مندی از پیشرفته ترین سیستم های روز دنیا جز اولین دستگاه های لیزر الکساندرایت دنیا محسوب می شودکه دارای اثرات درمانی بسیار عالی و کاملا بدون درد و عوارض است. سازمان غذا و داروی آمریکا با بررسی کامل و ارزیابی سخت گیرانه به هر شرکت تولید کننده ای تاییدیه کیفیت و ایمنی نمی دهد. پس وجود تاییدیه و در کنار آن تاییدیه وزارت بهداشت ایران یکی از مهمترین دلایل برای بالا بودن ایمنی و کارایی این دستگاه است. دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا ساخت کشور آمریکا می باشد و به طور کامل در آن جا تست های نهایی را طی کرده و پس از کنترل کیفیت وارد کشور ما می شود.

درد و سوزش :

در رابطه با درد و سوزش در حین انجام لیزر لازم به ذکر است که شما واقعا یک تجربه عالی و راحت از انجام لیزر موهای زائد را با دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا تجربه می کنید زیرا این دستگاه از یک سیستم بسیار پیشرفته و منحصر به فردی استفاده می کند که در هیچ یک از دستگاه های لیزر دیگری استفاده نشده است. سیستم سرما دهی که به صورت انحصاری در اختیار شرکت تولید کننده لیزر کندلا است جز ویژگی های بسیار عالی و برتر این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های لیزر الکساندرایت است.

سیستم خنک کننده (کولینگ) :

سیستم خنک کننده در دستگاه الکساندرایت کندلا سیستم کولینگ است. سیستم بسیار پیشرفته ای است که محتوی مواد ایمن و سازگار با پوست بدن است که چند لحظه قبل از تابیده شدن اشعه لیزر این مواد به صورت پودرهای بلور ریز یخی روی پوست پاشیده می شود و باعث ایجاد سرما بسیار شدید و لحظه ای می شود و وقتیکه اشعه لیزر به سطح پوست می رسد در واقع پوست خنک و سرد است و امکان سوختگی به صفر می رسد. این سیستم نهایت نبوغ و خلاقیت به کار رفته در دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا است که بسیار عالی باعث از بین رفتن درد و سوزش هنگام لیزر زدن می شود و ایمنی فوق العاده بالا برای جلوگیری از سوختن پوست را دارد.

چگونگی و مکانیسم عمل از بین بردن موهای زائد توسط لیزر الکساندرایت کندلا :

ابتدا این توضیح لازم است که موهای بدن در یکی از 3 حالت کلی قرار دارند :

  • مرحله رشد یا آناژن
  • مرحله تخریب یا کاتاژن
  • مرحله خواب یا تلوژن

در مرحله اول موها در حال رشد هستند و فولیکول مو قطور است. این زمان بهترین و موثرترین زمان برای اثر گذاری لیزر روی موهای بدن است.

در مرحله دوم موها تخریب شده و از محل فولیکول جدا شده و آرام آرام از منافذ مربوط در سطح پوست خارج می شوند و این همان مرحله ریزش مو بدن است که در افراد به صورت طبیعی چندین تار مو ریزش دارد.

در مرحله سوم در حالت استراحت موها دیگر امکان رشد و بلند شدن ندارند و در واقع فولیکول مو زنده و غیر فعال است. در مرحله دوم و سوم اصلا هیچ دستگاه لیزری در دنیا وجود ندارد که بتواند موها را از بین ببرد.

ریشه و ساقه موهای فعال حاوی ماده ای رنگین به نام ملانین هستند که میزان تیرگی این ماده در افراد و نژادهای مختلف متفاوت است. اگر این مقدار کم باشد حالت روشن تر داریم و اگر تیره باشد حالت سیاه تری داریم. از طرفی بعضی از موها دارای ساقه و فولیکوت مو ضخیم تر.

در تقسیم بندی رنگ پوست شش گروه داریم :

  • افراد تیپ پوستی 1 بسیار سفید و دارای کک و مک اغلب چشم های رنگین دارند و نسبت به آفتاب بسیار حساس هستند.
  • افراد تیپ پوستی 2 پوست سفید و موهای رنگین دارند، این ها نیز نسبت به نور آفتاب حساس هستند.
  • افراد تیپ پوستی 3 پوست معمولی و موهای قهوه ای یا تیره که نسبت به نور آفتاب معمولی هستند اگر از محافظت کننده های ضد آفتاب استفاده کنند مشکلی ندارند.
  • افراد تیپ پوستی 4 پوستی کمی سبزه تر است و اغلب چشم های تیره دارند و به نور آفتاب مقاومت خوبی دارند.
  • افراد تیپ پوستی 5 پوست قهوه ای یا برنزه کامل هستند. چشمان تیره دارند.
  • افراد تیپ پوستی 6 پوست کامل تیره مثل سیاه پوستان آفریقایی دارند.

دستگاه لیزر الکس 2018

به واسطه استفاده از سیستم های بسیار پیشرفته در این دستگاه پزشک بعد از بررسی و تشخیص رنگ پوست افراد، روی دستگاه گزینه مربوطه را انتخاب کرده و دستگاه را به صورت کاملا مطمئن و ایمن تنظیم می کند. البته قبلا دستگاه های لیزر قدیمی تر یا برای سایر شرکت ها فقط توانایی داشتند برای تیپ های پوستی 1 و 2 درمان انجام بدهند و برای سایر تیپ های پوستی احتمال ایجاد سوختگی بالا بود ولی به واسطه استفاده از سیستم های پیشرفته کولینگ DCD در دستگاه لیزر الکساندرایت کندلا این مشکل به طور کامل مرتفع شده است.

آیا تمام افراد می توانند با لیزر الکساندرایت کندلا برای رفع موهای زائد اقدام کنند؟

خیر، با توجه به پیشرفته بودن دستگاه و داشتن درجه ایمنی بالا، ولی بعضی افراد که مشکلات خاصی دارند حتما باید ابتدا توسط پزشک معالج بررسی و معاینه شده و بعد اقدام به درمان با لیزر برای آن ها در نظر گرفته شود.

موارد منع استفاده از لیزر الکساندرایت :

  • افرادی که طی 6-3 ماه گذشته مصرف داروی ضد جوش صورت با نام تجاری راکوتان داشته اند از انجام لیزر کاملا منع می شوند.
  • افرادی که طی یک ماه گذشته آفتاب گرفته یا سولار رفته اند.
  • افرادی که بیماری های پوستی مثل اگزما یا تبخال تناسلی دارند.
  • افرادی که کورتون مصرف می کنند چون مصرف کورتون باعث پر مویی می شود، نیاز به تعداد جلسات بیشتری داریم.

لیزر الکساندرایت کندلا با تابش انرژی گرمایی به سطح فولیکول مو و جذب آن توسط ملانین پوست باعث گرم شدن ریشه مو می شود و هر چه مو تیره تر باشد جذب انرژی بیشتر است و میزان گرم شدن بیشتر است و در نهایت باعث سوختن فولیکول مو می شود. (مثال : قرار دادن دو لباس یکی خاکستری یکی مشکی در مقابل نور آفتاب، بعد از مدتی لباس مشکی کاملا گرم می شود ولی لباس خاکستری گرمای کمتری دارد.)

لیزر موی دست

آیا لیزر الکساندرایت کندلا روی تمام موهای بدن اثر گذار است؟

با توجه به نحوه مکانیسم اثر طول موج نوری، لیزر روی موهای سفید و روشن و رنگی اثر ندارد و این موها فقط توسط روش الکترولیز از بین می رود. اما افرادی که موهای نازک دارند به افرادی که موهای ضخیم تری دارند به تعداد جلسات بیشتری برای رسیدن به نتیجه کامل نیاز داند.

تعداد جلسات مورد نظر برای نتیجه گیری خوب با لیزر الکساندرایت کندلا چقدر است؟

حداقل 4 الی 6 جلسه متناسب با شرایط بدنی افراد درمان نیاز است.

افرادی که مشکلشان هورمونی است، نمی توانند لیزر کنند؟

بله می توانند، ولی این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون دارو درمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

پر مویی (هایپر تریکوز) معمولا پاسخ دهی مناسبی به لیزر دارد. هر چه پوست افراد مبتلا به پر مویی غیر هورمونی، روشن تر و موهای آن ها تیره تر و با قطر بیشتری باشد، شانس رفع دائمی اشان هم بیشتر خواهد بود.

منعی برای لیزر موهای زائد در خانم های باردار یا شیرده وجود دارد؟

سال هاست متخصصان و پژوهشگران دنبال پاسخ این پرسش هستند اما هنوز هیچ کدام از منابع علمی ثابت نکردند لیزر موهای زائد در دوران بارداری برای مادر یا جنین، ضرر دارد. با این حال و به طور کلی، ما تماس با هر نوع اشعه ای را برای خانم های باردار منع می کنیم. لیزر موهای زائد در دوران شیردهی هم کاملا بدون خطر و ضرر برای مادران و نوزادان آن ها است.

تفاوت قیمت خدمات لیزر در مراکز مختلف ناشی از چیست؟

اول اینکه ممکن است در مراکز مختلف، دستگاه های متفاوتی برای لیزر موهای زائد به کار برده شوند. دوم اینکه اگر دستگاه های یکسانی در 2 مرکز به شما خدماتی ارائه می داد و قیمت لیزر موهای زائد یکی از آن ها، ارزان تر از دیگری بود، باید به این مسئله شک کنید. متاسفانه این روزها بیشتر آرایشگاه ها و مراکز ورزشی، اقدام به تبلیغ لیزر موهای زائد با قیمتی پایین تر از کلینیک ها می کنند. این مراکز، دنبال کسب سود بیشتر هستند و علاوه بر به خطر انداختن سلامت شما، تعداد شات یا میزان انرژی را کمتر از حالت عادی در نظر می گیرند و از این رو، شما را برای جلسه های بیشتری به مرکز خود می کشانند. در این صورت، در نهایت شما هستید که از نظر مالی، زمانی و حتی سلامت، ضرر خواهید کرد.

اقدامات لازم جهت انجام لیزر موی زائد :

  • برای انجام لیزر موهای زائد، موها نباید از ریشه کنده شده باشند. (موم، اپیلاسیون، بند، موچین و ...)
  • برای صورت حداقل دو هفته و برای بدن یک ماه از کندن موها گذشته باشد. در این مدت فقط از تیغ و روش های تراشیدن مو استفاده نمایید تا ریشه مو جهت لیزر باقی بماند.
  • در فواصل بین جلسات نیز فقط از تراشیدن موها استفاده نمایید. بسته به سرعت موهای زائدتان 1 تا 2 روز قبل از انجام لیزر، محل مورد نظر را کاملا بتراشید، به طوری که فقط زبری موها احساس شود و در زمان لیزر، موهای بلند وجود نداشته باشد.

منبع : کلینیک خانه سفید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)