نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 26 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

روکش کردن دندان ها به چه روش هایی انجام می شود؟

1399/4/23 18:54
1,166 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

به نقل از متخصصین کلینیک دندانپزشکی محتشم روکش‌های دندانپزشکی پوسته‌های سفارشی هستند که از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته شده‌اند و برای بهبود ظاهری دندان‌ها روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. روکش‌های دندانی در صورت داشتن دندان‌هایی که پوسیده و آسیب دیده، تغییر رنگ داده و زرد شده، و به خصوص برای بهبود لبخند شما بسیار کمک کننده هستند. هدف از استفاده از روکش‌ها به طور کلی برای افزایش زیبایی و بهبود وضعیت بهداشتی دندان‌ها است، اما ممکن است شما آن‌ها را به عنوان بخشی از زیبایی عمومی دندان که شامل معالجه بیماری لثه است، استفاده کنید. روکش‌های پوششی دندان‌پزشک کامپوزیتی یا پرسلنی از جنس رزین مقاوم در برابر لکه هستند که به قسمت جلوی دندان چسبانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با پوشاندن دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند  و یا اشکال ناخوشایند و آسیب دیده دارند، ظاهر زیبا و دلنشینی برای دندان‌های شما ایجاد می‌کنند.

روکش کردن دندان ها به چه روش هایی انجام می شود؟

آماده سازی

دندانپزشک حدود نیم میلی متر از مینای دندان را برای آماده شدن دندان برای قرارگیری روکش‌ها بر روی آن می‌تراشند. سپس دندانپزشک یک قالب از دندان شما را می‌گیرد تا برای تهیه روکش‌ها به آزمایشگاه بفرستد، که حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد تا طبق قالب، روکش دندانی شما آماده شود.

فرایند استفاده از روکش دندان

روکش‌ها یا از پرسلن و یا از رزین های کامپوزیتی تهیه شده‌اند که متناسب با نیاز هر بیمار طراحی شده‌اند. روکش‌های چینی نازک و شبیه به ناخن‌های مصنوعی هستند. این روکش‌ها توسط دندانپزشک به دقت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاملاً بر روی قسمت خارجی و قابل مشاهده دندان باند می‌شوند. روکش‌های رزین کامپوزیت به صورت لایه‌ای اعمال می‌شوند و هر لایه کاملاً توسط دندانپزشک تعبیه می‌شود تا ظاهری طبیعی و مانند دندان داشته باشد.

روش ساخت روکش مستقیم

روکش مستقیم جزئی

به نقل از متخصصین کلینیک دندانپزشکی سروش این روکش‌ها برای نقایص موضعی دندان استفاده می‌شوند. آن‌ها قسمت کوچکی از سطح دندان را می‌پوشانند. روکش‌های مستقیم به راحتی می‌توانند نقایص ناشی از هیپوپلازی مینای دندان را پوشش دهند، و به طور خاص در قسمت قابل مشاهده دندانهای قدامی نصب می‌شوند. مراحل مربوط به استفاده از روکش‌های مستقیم جزئی شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن مناسب سطح دندان
  • انتخاب سایه روکش تحت نور طبیعی
  • جداسازی محل دندانی با رول های پنبه برای جلوگیری از آلودگی با بزاق
  • بی حسی موضعی بسته به میزان آسیب دندان

پس از اتمام مراحل فوق، آماده سازی دندان به گونه ای انجام می‌شود که روکش جزئی بتواند به درستی در محل مورد نظر بچسبد. پس از آماده سازی دندان، عمل تراش دندان انجام می‌شود. در آخر، روکش جزئی برای پوشاندن نقص مینای دندان قرار داده می‌شود.

روکش‌های کامل و مستقیم

نقایص دندانی مانند هیپوپلازی مینایی گسترده، که معمولاً شامل دندانهای قدامی فک فوقانی است، با روکش‌های کامل و مستقیم درمان می‌شود. همچنین شکاف بین دو دندان با کمک تکنیک استفاده از روکش مستقیم و کامل قابل اصلاح است. اگر بیش از دو دندان درگیر باشد، این روش می‌تواند در دو مرحله انجام شود. مراحل مربوط به قرار دادن روکش‌های مستقیم و کامل در زیر ذکر شده است:

  • انتخاب سایه
  • انتخاب ناحیه، آماده سازی مینای دندان با جداسازی محل عمل با رول پنبه یا با تارهای کششی انجام می‌شود.
  • آماده سازی دندان بعد از عمل، روش‌های دیگری مانند تراش دندان، شستشو و خشک کردن انجام می‌شود.
  • عمل نهایی شامل استفاده از ماده اتصال دهنده برای اصلاح روکش کامپوزیت است.
  • در صورت وجود چندین دندان مشکل دار، دندانپزشک معمولاً دندان اول را تمام می‌کند و سپس برای قرار دادن روکش به دندان دوم مراجعه می‌کند.

قرار دادن روکش کامپوزیتی مستقیم نیاز به صبر، هم از طرف دندان پزشک و هم از طرف بیمار دارد. این روش شامل قرار دادن روکش لایه‌ای است. اگر چندین دندان درگیر باشد، ممکن است چندین مرحله برای انجام این عمل نیاز باشد. (برگرفته از سایت کلینیک دندانپزشکی https://tehrandentalclinics.com)

روکش‌های کامل و مستقیم دندان

روکش‌های دندانی غیرمستقیم چیست و چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود؟

قرار دادن روکش‌های مستقیم می‌تواند یک روش دندانی وقت گیر و پیچیده باشد. از این رو، بسیاری از دندان‌پزشکان روکش‌های غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند. روکش‌های غیرمستقیم در آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه شده و آن‌ها را می‌توان از مواد کامپوزیتی یا پرسلن فرآوری شده تهیه کرد.

معمولاً برای انجام مراحل این روش، دو قرار ملاقات دندانپزشکی لازم است، اما زمان کلی قرار گیری در این روش کاهش می‌یابد، زیرا آماده سازی روکش بیشتر در آزمایشگاه دندانپزشکی انجام می‌شود. مراحل مربوط به قرار دادن روکش‌های مستقیم به شرح زیر است:

  • بسته به عواملی مانند حساسیت دندان در حین آماده سازی حفره، بی‌حسی موضعی ممکن است انجام شود یا در برخی موارد نیازی به استفاده از بی‌حسی نیست. در این روش، حداقل مینای دندانی برداشته می‌شود و فضایی برای استفاده از روکش ایجاد می‌شود.
  • انتخاب سایه انجام می‌شود و یک قالب دندانپزشکی از دندان‌ها برداشته می‌شود. این قالب برای تهیه روکش مستقیم به آزمایشگاه دندان پزشکی ارسال می‌شود.
  • در ضمن، روکش موقت تا زمان آماده سازی روکش نهایی روی دندان شما قرار می‌گیرد.
  • پس از آماده شدن روکش نهایی، روکش موقت برداشته می‌شود و دندان مورد نظر کاملاً تمیز می‌شود. این فرآیند با مراحلی مانند تراش کردن، خشک کردن و قرار دادن روکش با ماده پیوند دهنده دنبال می‌شود.
  • سرانجام، روکش با کمک یک روش درمانی سبک برای حدود 60 ثانیه به صورت محکم روی دندان ثابت می‌شود، و مواد اضافی آن برداشته می‌شود و حاشیه‌ها با کمک ابزارهای دندانپزشکی به خوبی صیقل می‌یابند.

روکش‌های دندانپزشکی چقدر هزینه دارند؟

هزینه روکش‌های دندانی بسته به نوع آن متفاوت است :

  • روکش‌های کامپوزیتی. این روکش‌ها همچنین به عنوان روکش‌های مستقیم نیز شناخته می‌شوند، فقط در یک جلسه بر روی دندان قرار داده می‌شوند. این روکش‌ها معمولاً پنج تا هفت سال روی دندان دوام می‌آورند و پس از این زمان، نیاز به تعویض دارند.
  • روکش زیبایی پرسلن. این روکش‌ها همچنین به عنوان روکش‌های غیرمستقیم نیز شناخته می‌شوند، بنابراین برای اعمال آن‌ها نیاز به 2 جلسه درمانی دندانپزشک دارند - در یکی از این جلسه‌ها برای دندانهای شما یک قالب تهیه می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود، و در جلسه دوم روکش‌های آماده شده در لابراتور دندان پزشکی روی دندان‌ها نصب می‌شود. روکش پرسلن هزینه بیشتری نسبت به روکش‌های کامپوزیتی دارد اما حداقل 10 تا 15 سال و گاهی حتی طولانی تر روی دندان‌ها دوام می‌آورند.

روکش‌های چینی یا پرسلن نسبت به روکش‌های کامپوزیتی مقاومت بیشتری در برابر لکه دارند و از نظر ظاهری، طبیعی تر به نظر می‌رسند. اما روکش‌های کامپوزیتی نازک تر هستند، بنابراین لازم است سطح کمتری از دندان قبل از استفاده تراش داده شود. دندان پزشک شما می‌تواند به شما در تعیین اینکه کدام روکش به بهترین وجه نیاز شما را برطرف می‌نماید، کمک می‌کند.

پسندها (1)

نظرات (1)

مامانی امیرعباس و سارهمامانی امیرعباس و ساره
25 تیر 99 6:04
عالی بود👌