نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 21 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تأثیر مثبت نرم افزارهای آموزشی در یادگیری کودکان

1399/4/15 9:01
1,992 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر اینترنت مهم‌ترین ابزاری است که در جهت توانمندسازی جامعه کاربران در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، تحول در شیوه انتقال اطلاعات و نحوه ارتباط افراد با یکدیگر منجر به ایجاد تغییراتی اساسی در نحوه زندگی، آموزش، صنعت، اقتصاد و فرهنگ مردم شده است. از سوی دیگر، تحول در فرآیند انتقال اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موجب شده است تا امکان آموزش از راه دور، جبران عقب افتادگی‌‌ها، تسهیل در دسترسی به منابع آموزشی باکیفیت و ... برای تمامی کاربران در فضای دیجیتال فراهم شود.

از سوی دیگر، به طور معمول، از زمان‌های قدیم دغدغه اکثر دست‌اندرکاران آموزش و پرورش کودکان تدریس، نحوه آموزش و یادگیری دانش آموزان بوده است. امروزه نیز متخصصان و فعالان حوزه تکنولوژی به این نتیجه رسیده‌اند که معلمان و مربیان آموزش و پرورش برای دستیابی به نتایج هر چه بهتر، باید از برنامه‌ها، روش‌ها و رسانه‌های جدید آموزشی استفاده کنند. در همین راستا، در این مطلب به بررسی اهمیت تکنولوژی در آموزش کودکان و تأثیر مثبت نرم افزارهای آموزشی در یادگیری آنان پرداخته و چند مورد از مؤثرترین نرم افزارهای آموزشی را برای یادگیری کودکان و افزایش انگیزه آموزشی آنان معرفی می‌کنیم.

تأثیر مثبت نرم افزارهای آموزشی در یادگیری کودکان

مناسب ترین نرم افزارهای آموزشی دبستان

استفاده از نرم افزارهای آموزشی برای یادگیری کودکان و دانش آموزان مزایایی مانند تسهیل یادگیری، افزایش سرعت یادگیری، کاهش زمان یادگیری، توجه به تفاوت‌های فردی در امر یادگیری، افزایش انگیزه دانش آموزان نسبت به موضوع تدریس، امکان تمرکز هم‌زمان دانش آموزان روی حواس بینایی، شنوایی و ... به همراه دارند که موجب یادگیری بهتر، پایدارتر و عمیق‌تر کودکان می‌شوند. در این میان، از جمله مناسب‌ترین نرم افزارهای آموزشی برای دانش آموزان دبستانی می‌توان نرم افزارهای میشا و کوشا، رهپویان دانش و اندیشه، فندق، نرم افزار مداد و کیف الکترونیک آریا را نام برد. هر یک از این نرم افزارهای آموزشی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به برخی از بارزترین خصوصیات آن‌ها اشاره می‌کنیم.

میشا و کوشا

محتوای آموزشی این برنامه یا سایر نرم افزارهای مقطع ابتدایی تفاوت زیادی دارد. در اکثر بسته ها قسمت عمده ای از حجم نرم افزار را تدریس معلمان تشکیل داده است و معلم های مطرح در این فیلم ها مفاهیم درسی را به دانش آموز آموزش می‌دهند، در صورتی که در نرم افزار آموزشی میشا و کوشا به هیچ عنوان از معلم استفاده نکرده است و تمامی مفاهیم با استفاده از فیلم آموزشی مرتبط با درس، مثال های متنوع، بازی های آموزشی، انیمیشن های جذاب و … آموزش داده شده است.

رهپویان دانش و اندیشه

این نرم افزار آموزشی از شیوه‌های بسیار نوینی در آموزش و یادگیری کودکان استفاده کرده است. همچنین این نرم افزار توانسته است تا با تکیه بر متدهای آموزشی امروزی و با مد نظر قرار دادن گرایش افراد به سمت آموزش با روش‌های جذاب بصری نظر بسیاری از دانش آموزان و اولیای آنان را به خود جلب کند. مهم‌ترین وجه تمایز این نرم افزار نسبت به موارد مشابه آن قابلیت ارائه دروس به صورتی تکی یا کامل است که این امکان را به علاقه‌مندان می‌دهد تا بتوانند بدون صرف هزینه‌های غیرضروری، نرم افزار مربوط به دروس خاص مورد نظرشان را خریداری کنند. همچنین در این نرم افزار تمام نکات کتاب درسی به صورت مفهومی، با استفاده از جدیدترین متدهای آموزشی و آخرین تکنولوژی‌های آموزش هوشمند تدریس می‌شوند. به علاوه، در نرم افزار رهپویان تمامی توضیح مثال‌های کتاب درسی به همراه راه‌حل‌های تشریحی آنان ارائه شده‌اند.

تأثیر مثبت نرم افزارهای آموزشی در یادگیری کودکان

فندق

این نرم افزار بیشتر تمرکز خود را روی آموزش درس علوم مقطع ابتدایی با استفاده از روش یادگیری معکوس قرار داده است. در این روش دانش آموزان ابتدا درس مورد نظرشان را در خانه آموخته و در مدرسه به رفع اشکالات خودشان به همراه معلم می‌پردازند. در این نرم افزار روشی نوین برای یادگیری دانش آموزان ارائه شده است که نتایج شگفت انگیزی در فرآیند آموزش آنان به همراه داشته است. نرم افزار فندق خصوصیات منحصر به فرد دیگری مانند امکان خودآزمایی دانش آموزان برای سنجش میزان یادگیری، انجام آزمایش‌های کتاب درسی، انجام آزمایش‌های خلاقانه با استفاده از وسایل دورریز و سایر روش‌های سرگرم کننده برای یادگیری هر چه بهتر درس علوم دارا است.

نرم افزار مداد

در این نرم افزار نیز سعی شده است تا با استفاده از جدیدترین روش‌های آموزشی، فرآیند یادگیری برای دانش آموزان جذاب و سرگرم کننده باشد. از جمله بارزترین خصوصیات نرم افزار مداد می‌توان به ارائه درس‌نامه هر درس به صورت عکس و فیلم، برخورداری از آزمون‌های استاندارد جهت ارزیابی دانش‌آموزان، ارائه بازی‌های جذاب آموزش ریاضی، قابلیت دیکته‌گویی هوشمند، برخورداری از تخته هوشمند با کاربردی آسان و ویژگی‌های آموزشی جدید دیگر اشاره کرد.

کیف الکترونیک آریا

در این نرم افزار تمامی دروس مدرسه در محیطی جذاب بر اساس پایه تحصیلی آنان آموزش داده می‌شود. همچنین تهیه کنندگان این نرم افزار آموزشی تمرکز بیشتری روی افزایش سرعت یادگیری با فراهم کردن محیطی بانشاط برای دانش آموزان دارند. در این نرم افزار متدهای آموزشی جذابی مانند تورهای جذاب مجازی جهت تفهیم عمیق‌تر دروس، استفاده از تمرین‌های تعاملی برای افزایش مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری، کتاب‌های گویا برای جلب توجه بیشتر کودکان، ارائه آزمون‌های استاندارد جهت سنجش میزان پیشرفت آنان، فلش کارت‌های جالب و کاربردی برای تفهیم بهتر مطالب و دیگر روش‌های تسهیل کننده آموزشی دروس به کار گرفته شده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، در دنیای اینترنتی امروز به سادگی می‌توان به منابع آموزشی ارزشمندی دسترسی یافته و فرآیند آموزش و یادگیری را برای معلمان، دانش آموزان و حتی اولیای کودکان تسهیل کرد. نرم افزارهای آموزشی دبستان از جمله میشا و کوشا، رهپویان دانش و اندیشه، کیف الکترونیک آریا، مداد و فندق را می توانید از سایت https://rayad.org تهیه کنید. از دلایل ضروری بودن توجه به نرم‌افزارهای آموزشی و فناوری‌های الکترونیکی، تأثیر شگرف آن‌ها بر فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان است؛ به طوری که استفاده از چنین نرم‌افزارهایی در روند یادگیری، توجه دانش آموزان به مطالب و اشتیاق آنان برای حضور در جلسات آموزشی را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پسندها (2)

نظرات (0)