نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تلخی آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی و روش های رفع آن

1399/4/14 16:05
1,140 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تلخی آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی و روش های رفع آن

حتما شما هم تا کنون با طعم تلخ آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی مواجه شده اید؛ یا شاهد گلایه و شکایت دوستان و آشنایان خود از این مسئله بوده اید. این که طعم تلخی آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی ناشی از چه عواملی است؟ آیا مصرف این آب تلخ برای آشامیدن باعث بروز بیماری در انسان می شود؟ از بین بردن طعم تلخی آب دستگاه تصفیه آب خانگی امکان پذیر است یا خیر؟ و در نهایت روش رفع این معظل چه می باشد؟

این ها همه سوال هایی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد؛ در این صورت بهتر است با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی یکی از مشکلات شایع در دستگاه های تصفیه آب بپردازیم. قطعا مطالب ارائه شده، پاسخگوی بسیاری از سوالات ذهنی شما نیز هست.

قبل از هر چیز برای آن که خیال شما راحت تر شود، باید بگوییم که مزه تلخی آب در دستگاه های تصفیه آب یک موضوع عادی و شایع است که به هیچ وجه خطرناک نمی باشد و نباید بابت آن نگران باشید. اما باید به دنبال علت این موضوع بوده و در صدد رفع آن برآئید، تا از آبی سالم با طعمی مطبوع بهره مند شوید.

علت اصلی اندکی طعم تلخی در آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی، از دست رفتن میزان زیادی از املاح آب می باشد. در واقع در دستگاه های تصفیه آب، در مرحله 4ام با استفاده از فیلتر ممبران، کلیه املاح و مواد معدنی مفید و مضر از آب حذف می شوند و آب مقدار زیادی از املاح خود را از دست می دهد. در این مرحله از فیلتراسیون، آب تقریبا خالص با TDS بسیار پایین کمتر از 25، توسط دستگاه تصفیه آب تولید می شود. بنابر این اگر در آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی خود، اندکی طعم تلخی احساس می کنید، بدانید که این مشکل یک امر عادی و شایع است که البته قابل حل نیز می باشد.

نکته بسیار مهم : در صورتی که طعم ناخوشایند و غیر معمول دیگری از آب دستگاه تصفیه آب احساس کردید، این مشکل غیر طبیعی بوده و باید فورا برای رفع آن اقدام کنید. این مشکل می تواند ناشی از فاسد و خراب شدن فیلترها و یا نامرغوب بودن فیلترهای نصب شده بر روی دستگاه باشد.

حال نوبت به این می رسد که بدانیم این مشکل معمول و شایع را چگونه باید رفع کنیم. در ادامه مقاله به بررسی روش های رفع طعم تلخی آب دستگاه تصفیه آب خانگی می پردازیم.

چگونگی رفع طعم تلخ آب دستگاه تصفیه آب

همان طور که گفتیم، طعم آب ناشی از وجود املاح در آن است، بنابراین زمانی که این املاح توسط فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی از آب حذف می شوند، اصطلاحا طعم آب کاهش می یابد و به تلخی می رسد. 

تکنولوژی به روز مورد استفاده در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی، با اضافه کردن فیلترهای تصفیه آب به دستگاه تصفیه آب، این موضوع را برای همیشه حل کرده است. بر اساس این تکنولوژی باید به آب خروجی از فیلتر ممبران، مقداری از املاح مفید اضافه شود تا ضمن مفید بودن برای بدن، طعم تلخی آن را نیز از بین ببرد.

در دستگاه های تصفیه آب برای از بین بردن طعم تلخ آب از دو راهکار زیر استفاده می شود :

1- استفاده از فیلترهای مواد معدنی

فیلتری که معمولا با عنوان فیلتر مواد معدنی یا مینرال، در دستگاه های تصفیه آب شناخته می شود، فیلتری است که در مرحله ششم فیلتراسیون از آن استفاده می شود. با اضافه شدن املاح مفید موجود در این فیلتر به آب تولید شده توسط فیلتر ممبران خانگی، هم املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم بدن توسط آب مصرفی تامین می شود و هم آب مزه تلخی خود را از دست می دهد.

علاوه بر فیلتر مینرال، از فیلتر قلیایی هم در مرحله بعد فیلتراسیون می توان برای رفع طعم تلخ آب استفاده کرد. در فیلتر قلیایی با اضافه شدن آنیون و کاتیون ها به آب، هم PH آب به حالت قلیایی می رسد که برای سلامتی بسیار مفیدتر از آب خنثی و اسیدی است و هم با افزایش مقدار TDS آب، طعم تلخی آن از بین می رود.

2- استفاده از شیر میکس

شیر میکس می تواند شیری از جنس فلز یا پلاستیک باشد، که وظیفه آن اضافه کردن مقداری از آب تصفیه نشده قبل از ممبران به آب تصفیه شده توسط ممبران است، تا بتواند املاح و TDS آب را تنظیم کند. با این کار نیز طعم تلخی آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب از بین می رود.

نحوه کار آن نیز به این صورت است که، اگر شیر میکس کاملا بسته باشد، آب کاملا و تا آخرین حد تصفیه شده و آبی با سختی بسیار پایین تولید می شود. اما بهتر است شیر را کمی باز کنید (مراقب باشید شیر میکس بیش از حد باز نشود، زیرا آب خروجی از دستگاه دیگر با آب تصفیه نشده تفاوتی نخواهد داشت).

برای این کار لوله خروجی از شیر میکس که به فیلتر بعدی وارد می شود را از محل مورد نظر خارج کنید؛ در حالی که شیر مخزن را نیز بسته اید، شیر برداشت آب را باز کنید تا دستگاه شروع به کار کند. در این حالت آب خروجی بسیار کم خواهد بود. حال موقع آن است که کم کم شیر میکس را باز کنید، تا آب قطره قطره از لوله شیر میکس خارج شود.

شیر میکس را طوری تنظیم کنید، که قطرات آب به سرعت ولی بدون پیوستگی از آن خارج شوند و سپس مجددا لوله را سر جای خود قرار دهید. در این حالت چند روز طول می کشد، تا آب جدید در مخزن دستگاه تصفیه آب جایگزین شود. در این حالت، میزان املاح در حد متعادل خواهند بود و آب دیگر طعم تلخی ندارد. در صورتی که با گذشت زمان باز هم طعم تلخی در آب تولیدی از دستگاه احساس کردید، دوباره همین مراحل را انجام دهید.

نکته : تجربه نشان داده که استفاده از فیلتر مینرال با کیفیت و اورجینال در مرحله ششم دستگاه تصفیه آب، بسیار موثر عمل کرده و طعم تلخی آب را از بین می برد. علاوه بر این استفاد از شیر میکس برای مناطقی که آب با آلودگی بالا دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا با اضافه کردن این آب به آب خروجی از ممبران، دوباره این آلاینده ها را به آب مصرفی خود وارد می کنیم.

همیشه و در همه حالت برای از بین بودن طعم تلخی آب دستگاه تصفیه آب، راه حل و روشی وجود دارد، اما اصلی ترین روش این است که شما دستگاه تصفیه آب متناسب با نیاز خود را با مشاوره از کارشناسان با تجربه و از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

محصولات آبین

سایر محصولات آبین :

اصلی ترین گام در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

این که دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود را با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف و متناسب با نیاز خود انتخاب کنید و در این راه از راهنمایی افراد با تجربه استفاده کنید، گامی اساسی در رسیدن به طعم و کیفیتی مطلوب برای آب است. کیفیت آب تولیدی و طعم آن تا حد زیادی به کیفیت فیلترهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب بستگی دارد. بنابراین حتما دستگاه تصفیه آب را از فروشگاه های معتبر در این زمینه تهیه کنید.

وبسایت آبین برای کمک به شما در انتخاب دستگاه تصفیه آب مرغوب و با کیفیت اقدام به تشکیل شبکه گسترده ای از معتبرترین تولید کنندگان و واردکنندگان حوزه تصفیه آب کرده است. هدف مجموعه آبین از ابتدای فعالیت و هم چنین در آینده، ارائه محصولات اصل و با کیفیت با کم ترین قیمت ممکن برای مشتریان است.

در صورتی که شما نیز قصد خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی را دارید و یا در زمینه تجهیزات آبی به هر نوع مشاوره ای نیازمند هستید، می توانید از طریق تماس با شماره های زیر از مشاوره رایگان سایت www.abin.ir بهره مند شوید.

شماره های تماس سایت آبین : 77084211- 021 الی 15

نکات کلیدی مربوط به تلخی آب دستگاه تصفیه آب

این که آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب طعم تلخی داشته باشد، امری طبیعی و عادی محسوب می شود، اما با در نظر گرفتن نکات زیر می توان با این مشکل شایع و معمول راحت تر برخورد کرد.

1- هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، حتما یک دستگاه 6 یا 7 مرحله ای با فیلتر مینرال و قلیایی خریداری کنید، زیرا طعم تلخی آب در دستگاه های تصفیه آب 5 مرحله ای می تواند به دلیل اسیدی بودن آن باشد.

2- به این نکته در استفاده از شیر میکس دستگاه تصفیه آب توجه کنید، که متاسفانه برخی از نصاب ها برای حل مشکل و شکایت نکردن مشتری به دلیل تلخی آب، شیر میکس را باز می کنند تا آب تصفیه نشده با آب تولیدی دستگاه مخلوط شده و طعم آن به حالت قبل برگردد.

شاید این کار از تلخی آب تصفیه شده جلوگیری کند، اما این کار یعنی شما یک دستگاه تصفیه آب را خریداری کرده اید، اما با اضافه کردن آب تصفیه نشده به آن خروجی از دستگاه، در واقع از آب شهری استفاده می کنید. این موضوع در مناطقی که آلودگی آب زیاد است، شدت بیش تری پیدا می کند.

3- استفاده از فیلتر مینرال و قلیایی، علاوه بر اضافه کردن مواد مفید معدنی برای بدن، باعث افزایش کیفیت و سلامت آب شده و می تواند طعم تلخی آن را نیز تا حد زیادی برطرف کند.

4- بهتر است در صورت تغییر در طعم و مزه آب تصفیه شده توسط دستگاه و تلخی طعم آن، حتما با یک کارشناس یا نصابی که دستگاه را برای شما نصب کرده است، مشورت کنید. این افراد در کشف علت این موضوع و رفع آن، می توانند کمک های زیادی به شما بکنند.

نویسنده : زهره منتظری

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)