نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تاثیر روغن زیتون بر سفیدی و روشن شدن رنگ پوست چقدر است؟

1399/3/29 12:38
750 بازدید
اشتراک گذاری

روغن زیتون طی فرایندی از فشرده سازی دانه زیتون به دست می آید. این روغن خواص بیشماری برای سلامت عمومی بدن و همچنین پوست و مو دارد. روغن زیتون علاوه بر مصرف خوراکی و خواص بی نظیر آن برای سلامت قلب سالمندان و جوانان، مصرف موضعی نیز دارد و در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی نیز کابردهای گسترده ای دارد. از کرم های مراقبتی پوست تا شامپوهای و شوینده های پوست همگی از خواص روغن زیتون استفاده میکنند. طی تحقیقات انجام شده در مجله معتبر healthline نتایجی مبنی بر تاثیر روغن زیتون بر سفید شدن پوست به دست آمد. براساس نتایج این تحقیقات روغن زیتون تاثیری موقت دارد و در طولانی مدت لکه ها را کمرنگ میکند.

ترکیبات و موادمغذی موجود در روغن زیتون

  • یکی از اساسی ترین ترکیبات روغن زیتون اسکوآلن است است و دلیل تمایز و برتری این روغن از سایر روغن ها وجود این ماده در ترکیب روغن زیتون است.
  • روغن زیتون حاوی ویتامین های ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است.
  • همچنین آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتن پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و عمل اکسیداتیو پوست را به تاخیر می اندازد و روند پیری پوست کندتر میشود.
  • از سوی دیگر این روغن خاصیت آنتی باکتریال دارد که این موضوع در پیشگیری از بروز آکنه کمک زیادی میکند.
  • در کنار تمامی خواص و مواد مغذی موجود در روغن زیتون شیوه استفاده صحیح این روغن تاثیر بسزایی در عملکرد آن بر پوست ایفا میکند.

خواص روغن زیتون برای پوست

1) خاصیت آنتی بیوتیکی روغن زیتون

دو آنتی بیوتیک اولئیک اسید و اسکوئالنس موجود در روغن زیتون از پوست را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت میکنند و فرایند پیری پوست را به تاخیر می اندازند.

2) خاصیت مرطوب کنندگی روغن زیتون

روغن زیتون یک آبرسان و مرطوب کننده قوی است و این خاصیت به واسطه اسیدهای چرب موجود در ترکیبات آن است. ماساژ صحیح این روغن بر پوست رطوبت پوست راکنترل کرده  و مانع از بروز خشکی پوست میشود.

3) درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

یکی ازکابردهای روغن زیتون استفاده از آن برای درمان جوش های سر سفید و سرسیاه است. این روغن منافذ پوست را باز کرده و موجب خروج این جوش ها از لایه های پوست میشود.

4) خاصیت جوان سازی روغن زیتون

با ماساژ منظم روغن زیتون روی پوست، جای زخم ها و جوش ها از بین رفته و پوست عاری از هرگونه لک می شود.

5) از بین بردن سلول های مرده پوست

ویتامین E، فلاونئیدها و پلی فنول های موجود در روغن زیتون به طور طبیعی پوست را لایه برداری کرده و موجب بازسازی پوست میشوند. با لایه برداری صحیح پوستی سالمتر و درخشان تر خواهید داشت.

6) خاصیت ضدمیکروبی روغن زیتون

این ماده میتواند به درمان عفونت های پوستی کم کند چون در برابر انواع باکتری ها، قارچ ها، و ویروس ها فعالیت ضد میکروبی دارد.

7) کاهش التهابات پوستی

خواص ضد التهابی روغن زیتون برای درمان التهابات درونی و بیرونی بدن موثر است.

8) حفاظت از پوست دربرابر اشعه ماوراء بنفش

استفاده از روغن زیتون بر روی پوست حدود 20 درصد از اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را مسدود می کند و مانع از رسیدن آن به پسوت میشود. در واقع روغن زیتون با تقویت پروتئین های پوست مانع از وارد شدن صدمات پوستی ناشی از نورخورشید میشود. همچنین روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها است که به توقف آسیب کمک می کند. خاصیت ضدآفتابی این روغن به واسطه وجود ترکیبی به نام اسکالن است.

تاثیر روغن زیتون بر سفیدی و روشن شدن رنگ پوست

9) کاهش التهابات ناشی از آفتاب سوختگی

روغن زیتون فوق العاده عالی و خالص دارای اثرات روشن کننده پوست می باشد. این روغن باعث کاهش ملانین یا افزایش لایه برداری پوست نمی شود. با این حال، این روغن باعث انسداد آسیب و تغییر رنگ ناشی از خورشید می شود. همچنین ممکن است قرمزی پوست و چین و چروک پوست را کاهش دهد.

معرفی چند ماسک طبیعی با روغن زیتون

یکی از خواص اصلی روغن زیتون خاصیت سفیدکنندگی آن است در این بخش سعی کردیم تا چندماسک طبیعی تهیه شده از روغن زیتون معرفی کنیم. اما نکته قابل توجه در مصرف این ماسک ها اطمینان از نداشتن حساسیت است. پس قبل از استفاده حتما آن را روی پوست خود امتحان کنید و در صورت عدم واکنش آن را استفاده کنید.

1) ماسک روغن زیتون و زردچوبه

زردچوبه به عنوان ماده ای سفید کننده شناخته میشود و ترکیب آن با روغن زیتون میتواند یکی از قوی ترین ماسک های روشن کننده پوست باشد. برای این منظور کافیست تا روغن زیتون و زردچوبه را به نسبتی مخلوط کنید تا خمیری شود سپس 20 دقیقه آن را روی پوست تمیز قرار دهید و بعد از این زمان صورت خود را بشویید.

2) اسکراب صورت با استفاده از روغن زیتون

یکی از اسکراب های قوی پوست اسکراب روغن زیتون و شکر است. برای این منظور کافیست تا صورت خود را با روغن زیتون ماساژ دهید سپس مقداری شکر را بر پوست چرب شده خود بمالید . باید دقت داشته باشید این کار را به صورت دورانی و آرام انجام دهید تا پوست خراش برندارد. این اسکراب موجب از بین رفتن سلول های مرده و لایه برداری میشود.

3) تهیه کرم شب با روغن زیتون

کرم شب برای سفید کردن پوست با روغن زیتون بسازید. مخلوطی از یک واحد آب، یک واحد سرکه، دو واحد روغن زیتون را مخلوط کرده و به عنوان کرم شب استفاده کنید. این مخلوط پوست صورت را نرم کرده و رنگ آن را کمی روشن می کند.

4) ساخت پاک‌کننده صورت با استفاده از روغن زیتون

به‌اندازه نصف فنجان چای‌خوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری از نوعی صابون ملایم و ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین و همچنین دو قاشق غذاخوری آب باهم مخلوط‌کنید. می‌توانید آن‌ها را درون یک مخلوط‌کن بریزید تا کاملاً یکنواخت شود. سپس این محلول را درون شیشه‌ای سربسته نگه‌دارید.

هنگام استفاده هر بار کمی از این مخلوط را کف دست خود بریزید و روی پوست صورتتان را با استفاده از حرکات دورانی ماساژ دهید و پس‌ازآن صورت خود را با آب ولرم بشویید. می‌توانید روزانه دو بار از این پاک‌کننده استفاده کنید.

5) لایه‌بردار طبیعی روغن زیتون

یکی از بهترین ترکیبات روغن زیتون برای لایه برداری پوست ترکیب این روغن با شکر قهوه ای است و ماساژ آن بر پوست موجب لایه برداری قوی و اسکراب صورت آن میشود.

6) ترکیب لیموترش و روغن زیتون

استفاده از ترکیب روغن‌زیتون و لیموترش علاوه بر محافظت از ناخن‌های ضعیف خشک و شکننده شما در شفاف شدن پوست نیز تأثیر دارد. می‌توانید این ترکیب را مستقیم روی ناخن‌های خود بمالید تا آن‌ها کاملاً مرطوب شوند و کوتیکول های آن‌ها تغذیه شود.

همچنین خواص ضدعفونی‌کنندگی این ترکیب برای مقابله با مشکلات پوستی نیز مناسب است. از طرفی به دلیل اینکه این ترکیب اسیدهای چرب امگا ۳ ویتامین e و ویتامین c دارد به شفاف شدن و تمیز شدن پوست صورتتان نیز کمک می‌کند.

عوارض جانبی احتمالی روغن زیتون برپوست

  • طی مطالعات انجام شده روغن زیتون نباید 4 هفته به صورت متوالی استفاده شود. این مسئله خطر علائم آلرژیک را بالا میبرد حتی اگر سابقه حساسیت به این روغن را نداشته باشد. بنابارین در زمان مصرف خود وقفه هایی چند روزه ایجاد کنید.
  • در صورتی ممکن است پوست شما تحریک و علائم آلرژیک نشان دهد که منافذ پوست طی  طولانی مدت بسته شده باشند و روغن زیتون منافذ را ببندد.
  • بهتر است افرادی با تیپ پوستی حساس و چرب و یا داشتن سابقه  اختلال پوستی همچون درماتیت از این روغن استفاده نکنند.

نکاتی درباره روغن زیتون

  • بهترین روغن زیتون برای استفاده موضعی بر پوست روغن فرابکر است.
  • قبل از خرید روغن زیتون به این نکته توجه کنید که فرایند اسیدیته در هنگام تصفیه این روغن نباید بالا باشد. در این صورت برای پوست قابل استفاده نیست. بنابراین درهنگام خرید از فروشنده این سوالات را بپرسید و درباره استفاده از این روغن برای پوست اطمینان حاصل کنید.
  • به هیچ‌وجه نباید از اسپری روغن زیتون که داخل قوطی است استفاده کنید؛ چرا که دارای مواد خطرناکی مانند Propellantاست، که قطعا نمی‌خواهید به پوست شما برسد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)