نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

آیا می توان خشکی واژن را درمان کرد؟

1399/3/13 11:38
1,006 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

به نقل از لافارر https://lafarrerr.com خشکی واژن مشکلی رایج است. حدود 80٪ از خانم‌ها با ورود به دوران یائسگی دچار خشکی واژن می شوند و از این میزان حدود 50٪ از آنها بعد از یائسگی نیز همچنان دچار آن خواهند بود. گاهی نیز ممکن است این عارضه در سنین قبل از یائسگی به دلایل مختلف بروز کند. بیماری خشکی واژن را به نام‌ واژینیت آتروفیک (atrophic vaginitis)  یا آتروفی واژن نیز می‌شناسند.

آیا می توان خشکی واژن را درمان کرد؟

علائم خشکی واژن

درد حین رابطه‌ی جنسی، سوزش و خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی، از علائم خشکی واژن است. از نشانه‌های دیگر خشکی واژن تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار است. البته، خشکی واژن ممکن است در بعضی از افراد هیچ علامتی نداشته باشد.

علت خشکی واژن

ممکن است خودتان خبر نداشته باشید، اما بسیاری از کارهایی که در طول روز به عنوان روتین انجام می‌دهید ممکن است منجر به خشکی واژن شوند؛ که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مصرف برخی داروها
  • مصرف محصولات حاوی نیکوتین
  • استفاده از تامپون‌هایی که قدرت جذب‌شان‌ بالاتر از نیاز شماست
  • دوش واژینال
  • استفاده از صابون‌های معطر
  • حمام در وان پر کف و حباب
  • استفاده از لوسیون‌های بدن در ناحیه‌ی واژن
  • مصرف بیش از حد الکل

راه‌های درمان خشکی واژن

گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان خشکی واژن وجود دارد‌، که برخی از آنها نظیر مرطوب کنند‌ه‌ها و لوبریکانت‌ها (روان کننده‌ها) را می‌توانید بدون نیاز به نسخه تهیه کنید. اما روش‌های درمانی دیگر نظیر کرم، قرص، کپسول و حلقه‌ی استروژن واژینال، قرص خوراکی به نام اسپمیفن (Ospemifene) و قرص واژینال به نام پراسترون (prasterone) را باید پزشک برای شما تجویز کند.

مرطوب کننده‌ها و روان کننده‌های (لوبریکانت) واژن

روان کننده‌ها و مرطوب کننده‌های واژن حاوی هیچ هورمونی نیستند و تقریباً هیچ اثرات جانبی‌ روی بدن شما ندارند. هرچند است ممکن است، پس از مصرف مرطوب کننده‌ها و روان کننده‌ها برای درمان خشکی واژن، عوارض جانبی موضعی‌ نظیر خارش یا احساس سوزش داشته باشید.

لوبریکانت‌ها

لوبریکانت‌ها برای کاهش اصطکاک و درد ناشی از خشکی در هنگام رابطه جنسی طراحی ‌شده‌اند. برای استفاده از لوبریکانت، قبل از رابطه جنسی، مقدار مناسبی از آن را داخل واژن، روی آلت تناسلی یا انگشتان شریک جنسی خود بریزید. می‌توانید روان کننده‌ها را روی یک یا هر سه قسمت اشاره شده استفاده کنید.

مرطوب کننده‌های واژن

مرطوب کننده‌های واژینال برای حفظ مؤثرتر رطوبت بافت‌های واژن طراحی شده اند. برای تأثیر ماندگارتر بهتر است حدوداً سه بار در هفته از مرطوب‌کننده استفاده کنید. قبل از خرید حتماً مشخصات محصول را بخوانید و از مرطوب کننده بودن آن مطمئن شوید. از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌های دست و بدن نباید برای کاهش خشکی واژن استفاده کنید. زیرا ممکن است سبب تحریک و سوزش بافت واژن شوند.

استروژن واژینال

استروژن واژینال یکی از مؤثرترین روش‌های درمان خشکی واژن است. اگر مصرف لوبریکانت‌ها و مرطوب کننده‌ها به قدر کافی در کاهش علائم خشکی واژن مؤثر نبود، برای درمان با استروژن واژینال به پزشک مراجعه کنید.

نکات بهداشتی برای حفظ سلامت واژن و ناحیه تناسلی

نکات بهداشتی برای حفظ سلامت واژن و ناحیه تناسلی

1. فرج را مانند بقیه قسمت‌های بدن تمیز کنید.

فرج بخش بیرونی و قابل ‌مشاهده‌ی دستگاه تناسلی زنان است که شامل لب بزرگ، لب کوچک و سر کلیتوریس است.

برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب های مضر می شوند، پوست فرج را باید به طور منظم و با شوینده های ملایم بدون عطر و فاقد صابون بشویید.

2. واژن نیازی به شستشو ندارد.

جالب است بدانید که واژن به‌طور طبیعی دارای PH‌ پایین است که از رشد میکروب‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به‌خوبی تمیز نگه می‌دارد. بنابراین نیازی به شستشوی واژن نیست.

3. از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید.

باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستشوی واژن استفاده کنید. این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث خشکی و خارش واژن می‌شوند.

4. هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید.

تمام متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند که از دوش واژینال استفاده نکنید. استفاده از این روش نه‌تنها ضرورتی ندارد، بلکه مضر هم هست. این تنها یک باور غلط است که با دوش واژینال، قسمت داخلی واژن تمیز و درخشان می‌شود. در حقیقت دوش واژینال با وارد کردن مواد شیمیایی مضری به نام فتالات به داخل واژن، باعث آلوده‌ شدن محیط آن هم می‌شود.

5. از محصولاتی که برای شستشوی ناحیه تناسلی طراحی شده‌اند استفاده کنید.

محیط واژن به طور طبیعی، اسیدی است. اسیدی تر از پوست و سایر اندام های بدن. به طوری که pH آن در محدوده ی ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد. این pH کمک می کند باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای غیرمفید و بیماری زا از بین بروند. در نتیجه، اگر pH متعادل باشد، واژن به عفونت دچار نمی شود.

همان طور که گفتیم، pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه ی تناسلی دارد. با حفظ تعادل اسیدیته ی واژن می توانید به حفظ سلامت واژن کمک کنید و از ایجاد عفونت، بوی بد، خارش و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه پیشگیری کنید.

ژل بهداشتی بانوان برای شست وشوی ناحیه ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد. بنابراین، به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)