نی نی وبلاگنی نی وبلاگ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

اخبار و مقالات نی نی وبلاگ

نی نی وبلاگ؛ دنیای خاطرات کودک و خانواده

تفاوت علائم پریود و بارداری

1399/3/12 15:18
996 بازدید
اشتراک گذاری

رپورتاژ :

تفاوت علائم پریود و بارداری

علائم پیش از قاعدگی که با عنوان اختصاری PMS شناخته می شود، نشانه‌هایی است که حدود یک تا دو هفته پیش از پریود بروز می‌نمایند. معمولا پس از اینکه پریود اتفاق می‌افتد، این علائم نیز از بین می‌روند. علائم پیش از قاعدگی و بارداری بسیار مشابه یکدیگر هستند. در ادامه به بررسی نشانه‌ها و تفاوت علائم پریود با بارداری خواهیم پرداخت.

1. درد پستان

درد پستان پیش از قاعدگی

در سندرم پیش از قاعدگی، درد و تورم و حساسیت سینه‌ها حدود نیمه دوم چرخه قاعدگی بروز می‌نماید. شدت درد و حساسیت پستان‌ها تا پیش از رخ دادن قاعدگی، افزایش خواهد یافت. اما با آغاز پریود، درد به مرور کم‌تر شده و با قطع خونریزی از بین خواهد رفت. خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

ممکن است که علاوه بر درد پستان، احساس سنگینی و فشار در سینه‌ها را تجربه نمایید. معمولا درد بلافاصله پس از پریود شدن از بین خواهد رفت. علت از بین رفتن درد پستان با قاعدگی، کاهش سطوح پروژسترون در بدن می‌باشد.

درد پستان در بارداری

در اوایل بارداری احساس فشار، سوزش و درد حین لمس در پستان‌ها مشاهده می‌شود. این تورم و درد حدودا دو هفته پس از اقدام برای بارداری بروز خواهد کرد.

2. خونریزی

خونریزی پیش از قاعدگی

به طور معمول شما خونریزی یا لکه‌بینی را پیش از پریود شدن تجربه نخواهید کرد. اما زمانی که پریود می‌شوید به طور معمول به مدت یک هفته مقدار قابل توجهی خونریزی خواهید داشت. اما ممکن است در روز اول پریود مقدار خونریزی نسبت به باقی روزها کمتر باشد. اما به هر حال مدت زمان و میزان خونریزی تفاوت علايم پریود و بارداری را مشخص می‌نماید.

خونریزی بارداری

یکی از علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود، لکه‌بینی و یا خونریزی واژینال خواهد بود. رنگ این خونریزی، به طور معمول، صورتی یا قهوه‌ای تیره است. معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز پس از اقدام برای بارداری، شما شاهد لکه‌بینی لانه‌گزینی خواهید بود. ضمنا حجم این خونریزی به قدری کم است که یک پد یا تامپون را کثیف نخواهد کرد. لکه‌بینی لانه‌گزینی، نهایتا ۱ تا ۲ روز به طول می‌انجامد.

اختلالات خلقی و روانی

3. اختلالات خلقی و روانی

اختلالات خلقی و روانی پیش از قاعدگی

به طور معمول در سندرم پیش از قاعدگی شما دچار تحریک‌پذیری روانی و ناپایداری خلق و خو خواهید شد. ممکن است که بی‌دلیل گریه کنید یا احساس اضطراب و استرس به شما دست بدهد.

ورزش کردن و داشتن خواب کافی در زمان پیش از پریود می‌تواند علائم خلقی و روانی سندرم پیش از قاعدگی را تا حدود زیادی کاهش دهد. اگر بیش از دو هفته مداوم، احساس ناراحتی، بی‌قراری، ناامیدی و کمبود انرژی داشتید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید. در نتیجه در صورت بروز این علائم، لطفا با پزشک خود مشورت نمایید.

اختلالات خلقی و روانی در بارداری

تفاوت علائم پریود و بارداری به این صورت است که اختلالات خلقی از همان ابتدای حاملگی تا زمان زایمان با شما همراه هستند. به طور معمول شما در بارداری به شدت احساساتی، حساس، غمگین، هیجان‌زده و مضطرب می‌شوید.

4. خستگی

خستگی پیش از قاعدگی

خستگی و بی‌حالی در سندرم پیش از قاعدگی شایع است. هم‌چنین اختلالات خواب نیز در این دوران رخ خواهد داد. ورزش کردن می‌تواند به بهبود اختلالات خواب کمک کرده و سبب کاهش احساس بی‌حالی و خستگی گردد.

خستگی بارداری

در بارداری، افزایش سطوح هورمون پروژسترون، سبب افزایش احساس خستگی و بی‌حالی خواهد شد. احساس خستگی معمولا در سه ماهه اول شیوع بیشتری دارد. اما می‌تواند تا پایان بارداری همراه شما باشد. جهت کاهش احساس خستگی بهتر است سبک تغذیه‌ای مناسب را برای خود انتخاب کرده و به مقدار کافی استراحت نمایید.

5. حالت تهوع

تهوع پیش از قاعدگی

به طور معمول علائمی مانند تهوع و استفراغ را در سندرم پیش از قاعدگی تجربه نخواهید کرد. اما در برخی از مواقع اگر زمان پریود شما به هم بریزد و دیرتر از حد معمول پریود شوید، ممکن است که حالت تهوع را تجربه نمایید.

تهوع بارداری

تهوع صبحگاهی یکی از علائم واضح و شایع بارداری است. معمولا تهوع حدود یک ماه پس از شروع بارداری رخ خواهد داد. ممکن است تهوع با استفراغ همراه باشد اما همیشه این‌طور نیست. ضمنا همه خانم‌ها تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

6. تغییرات در عادات غذایی و اشتها

تغییر در عادات غذایی پیش از قاعدگی

در سندرم پیش از قاعدگی معمولا عادات غذایی شما تغییر خواهد کرد. معمولا شما غذاهایی مانند شکلات، کربوهیدرات‌ها، شیرینی‌ها و یا غذاهای شور و نمکی را هوس خواهید کرد. حتی ممکن است نسبت به غذاها، اشتهای خود را از دست دهید.

تغییر در عادات غذایی بارداری

ممکن است به شدت پرخور شوید و انواع و اقسام غذاها را هوس نمایید یا اینکه کاملا برعکس، نسبت به برخی از غذاها بی‌اشتها و بی‌علاقه باشید. ممکن است نسبت به بعضی از بوها و مزه‌ها احساس بدی پیدا کنید.

حتی ممکن است دچار هرزه‌خواری یا ویار شوید. در واقع به خوردن مواد غذایی علاقه نشان می‌دهید که هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند. موادی مانند یخ، خاک، پوسته‌های رنگ خشک شده و یا قطعات آهن! اگر نسبت به خوردن موادی که غذا نیستند علاقه نشان دادید، لطفا در اسرع وقت با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید. اکثر این حالات به دلیل کمبود برخی املاح و ویتامین‌ها در بارداری رخ می‌دهد.

درد زیر شکم

7. درد زیر شکم

درد زیر شکم پیش از قاعدگی

اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی باشید، معمولا دل‌درد یک هفته قبل از پریود با عنوان دیسمنوره را تجربه خواهید کرد. تفاوت دل‌درد پریودی با بارداری در این است که معمولا درد با آغاز دوره پریود کاهش یافته و پس از پایان خونریزی به طور کامل از بین خواهد رفت.

درد زیر شکم بارداری

معمولا حس پریودی در اوایل بارداری با دردهای زیرشکمی با شدت کم را تجربه خواهید کرد.تفاوت تعلائمپریود و بارداری در این زمینه به این صورت است که، دردها مشابه دردهای خفیف قاعدگی هستند اما منجر به خونریزی نمی‌شوند.

اگر سابقه سقط داشته‌اید لطفا این علائم را جدی بگیرید. استراحت کنید و اگر درد‌ها کاهش نیافتند، لطفا در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. اگر با وجود بارداری، دردهای شکمی افزایش یافتند یا با خونریزی و آبریزش از واژن همراه بودند، لطفا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

8. سردرد و کمردرد

سردرد و کمردرد پیش از قاعدگی

تغییرات هورمونی قاعدگی سبب می‌شود که در سندرم پیش از قاعدگی دردهای بدنی مانند سردرد و کمردرد را تجربه کنید. سردرد در افرادی که دچار میگرن هستند بیش‌تر مشاهده می‌شود.

سردرد و کمردرد بارداری

تغییرات هورمونی حاصل از بارداری یکی از دلایل شایع بروز سردرد و کمردرد در این دوران می‌باشد. فرق کمردرد پریود با بارداری در این است که پس از آغاز خونریزی پریود معمولا درد به مرور کم می‌شود. اما در بارداری با افزایش وزن جنین درد افزایش خواهد یافت.

9. یبوست

یبوست پیش از قاعدگی

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در دوران پیش از قاعدگی و کند شدن حرکات روده، یبوست در این زمان شایع خواهد شد.

یبوست بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی حین بارداری و کند شدن حرکات روده‌ به دلیل افزایش هورمون پروژسترون، یبوست در سه ماهه اول و دوم حاملگی، بسیار شایع است. با اصلاح سبک تغذیه و ورزش می‌توان تا حدودی به بهبود وضعیت کمک کرد.

تفاوت علائم پریود و بارداری به طور عمومی در این است که علائم پریودی با آغاز خونریزی از بین می‌روند. در پایان در نظر داشته باشید که بهتر است علت بروز هر یک از علائم را بشناسید. اگر باردار باشید با دقت به علائم، زودتر متوجه بارداری شده و سریع‌تر تحت نظر درمانگر قرار خواهید گرفت. بهترین راه برای تشخیص تفاوت علائم پریود و بارداری، انجام تست بارداری است.

منبع :
https://gahvare.net/pregnancy

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)